opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




4 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Lato w Nohant” na post scriptum

Ten łaciński dopisek stosuje się wprawdzie na zakończenie listu, ale obejrzane w zeszły poniedziałek w Teatrze Telewizji „Lato w Nohant” Jarosława Iwaszkiewicza po zakończeniu Konkursu Chopinowskiego, jest czymś właśnie takim. Szkoda, że z produkcją tą nie zdążono na czas trwania Konkursu, chociaż jej wykonanie, a zwłaszcza obsada jest odwrotnie proporcjonalna do tegorocznych osiągnieć pianistycznych.

 

Napisany w roku 1937 dramat (a nie komedia, mimo że tak nazwał ją sam autor) otrzymał gwiazdorską obsadę na prapremierze: Maria Przybyłko-Potocka (George Sand), Nina Andrycz (Solange), Zbigniew Ziembiński (Chopin). Po wojnie „Lato w Nohant” doczekało się aż 4 adaptacji filmowych w reżyserii Józefa Słotwińskiego (1963), Olgi Lipińskiej (1972 i 1980) oraz Agnieszki Glińskiej (1999). Przed 20. laty Jerzy Antczak stworzył film „Chopin. Pragnienie miłości”. Grając w nim te same co u Iwaszkiewicza postacie stworzyli Danuta Stenka, Piotr Adamczyk, Bożena Stachura i Adam Woronowicz, a w roli Jana, dodatkowo jeszcze Marian Opania oraz w dalszych epizodach Jadwiga Barańska i Jerzy Zelnik. 

 

Aż tu nagle nowa realizacja w reżyserii Kingi Dębskiej, poza świetnym wnętrzem (scenografia Katarzyna Filomoniuk, kostiumy Dorota Roqueplo, dekoracje wnętrz Weronika Ranke), nie wnosząca nic nowego do tekstu Jarosława Iwaszkiewicza zwłaszcza, że w ostatnich dziesięcioleciach teatry stroniły od tego utworu, a krytyka zaczęła go uważać za przestarzały, wręcz niemodny. Wśród tych powodów bodaj najważniejszymi są problemy obsadowe. Bohaterami „Lata w Nohant” są postacie historyczne. Wiemy o nich wiele z rękopisów, zachowanej korespondencji, pamiętników, wspomnień, archiwaliów chopinowskich, obrazów, portretów dagerotypowych, medali i miedziorytów. Konstruowanie na tej podstawie ich sylwetek scenicznych zawsze było zabiegiem trudnym, ryzykownym i kontrowersyjnym. Bardziej udaje się, gdy mamy do czynienia z artystami wybitnie utalentowanymi, a przy tym obdarzonymi cechami fizycznymi podobnymi do swych pierwowzorów.

 

W naszych czasach tak było z postacią Chopina kreowaną przez Czesława Wołłejkę, Leszka Herdegena, Gustawa Holoubka, czy Piotra Adamczyka, George Sand graną przez Antoninę Gordon-Górecką, Halinę Mikołajską, Annę Polony lub Danutę Stenkę (rewelacja!), Solange – Joannę Szczepkowską, Katarzynę Łaniewską, Hannę Okuniewicz, a nawet Maurycego – Adama Woronowicza, czy niezapomniany epizod służącego Jana w wykonaniu Mariana Opani.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART