opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

25 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Lato w Nohant” na post scriptum

Aktorskie zmierzanie się z postaciami historycznymi powoduje zwykle swoiste wymądrzanie się u odbiorców spektaklu, którzy prawie zawsze wiedzą lepiej, jak kto wyglądał, jak mówił, jak się poruszał.

 

Obsada „Lata z Nohant” w reżyserii Kingi Dębskiej poniosła w tej kwestii niestety klęskę. Katarzyna Herman jako George Sand pozostawia wrażenie kobiety bezradnej i bezbarwnej. Solange Agaty Turkot nie wychodzi poza przeciętną sylwetkę panny na wydaniu, którą – nie wiedzieć czemu miałby interesować się Chopin. On sam odtwarzany przez Marka Kossakowskiego jest postacią na granicy rachityczności, brzydoty i wycofania, a nie – mimo słabego zdrowia – mężczyzny, w którym płonie żar muzycznego geniuszu. Bartłomiej Koschedorff (Maurycy) to wręcz postaciowe nieporozumienie, a Marcin Bosak w roli Antoniego Wodzińskiego jest obsadową pomyłką. Pozostałe epizody nie budziły zastrzeżeń, a wśród nich wyróżniłbym dobrego Clésingera (Piotr Witkowski) i Tomasza Sapryka (służący Jan).

 

W trzy lata po poznaniu George Sand, Fryderyk spędzał wakacje w Nohant aż siedmiokrotnie w latach 1939-46, zwykle między majem, a listopadem. Poczynione w tekście sztuki dość znaczne skróty, a przemieszanie przez samego Iwaszkiewicza wątków biograficznych, nie ułatwia scenicznego konstruowania postaci i optymalnego obsadzania poszczególnych ról. Chciałoby się namówić współczesnych twórców do przetwarzania tematyki chopinowskiej dla potrzeb literatury, sceny, filmu, czy teatru muzycznego. Tylko „Lato z Nohant”, „Chopin. Pragnienie miłości” czy nieudana opera włoskiego kompozytora Giacomo Orefice to o wiele za mało, aby ta wybitna postać mogła przetrwać w świadomości przyszłych pokoleń. Przetrwa na pewno jego muzyka, której nieustający renesans obserwujemy z jakże głęboką satysfakcją. Tymczasem konkursowe post scriptum w postaci kolejnej telewizyjnej realizacji spektaklu „Lata w Nohant” nie można zaliczyć do udanych.

 

P.S. Potwierdzam otrzymanie sążnistego listu Pani Marii Prewysz-Kwinto do redakcji, w którym jestem ganiony za nieścisłości dotyczące polskich kandydatów na Konkurs Chopinowski i kwestii dotyczących prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obiecuję wrócić do tych spraw, jak tylko nasza czytelniczka ochłonie i uzbroi się w cierpliwość.

                                                                                 Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART