opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




4 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Muzyka Chopina bez boskiej pomocy

Trzytygodniowe pianistyczne tsunami mamy już poza sobą. Pozostaje zastanowienie się nad wyjątkowością XVIII Konkursu Chopinowskiego. Przede wszystkim cechował go bodaj najwyższy w całej jego historii poziom wykonawczy. Następnie olbrzymie zainteresowanie młodych pianistów z całego świata, których aż ponad 500 zgłosiło się do udziału, 151 przeszło przez wstępne eliminacje, aż 87 zostało zakwalifikowanych do bezpośredniej rywalizacji, po pierwszym etapie zostało 48, po drugim 23, a w finale zaprezentowało się 12 wirtuozów. Również tym razem zwiększyła się liczba pianistów azjatyckich, zwłaszcza Chińczyków. Przy nieustającym zainteresowaniu Chopinem w całej Europie i obu Amerykach, fenomen azjatycki wart jest dogłębnych badań, a nie tylko powierzchownych komentarzy.

 

Zaczyna być problemem udział polskiej ekipy w tym niebywałym przedsięwzięciu. Z 16 naszych uczestników do finału dotarło tylko 2 przy czym obiecujący Marcin Wieczorek wycofał się z powodów zdrowotnych, Andrzeja Wiercińskiego, Piotra Pawlaka, Zuzannę Pietrzak, Aleksandrę Świgut i Piotra Alexewicza dopuszczono zaledwie do drugiego etapu. W finale znalazł się tylko Jakub Kuszlik i Kamil Pacholec bez większych szans wobec silnej, zagranicznej konkurencji. Czwarte miejsce Jakuba Kuszlika, oraz udział w finale Kamila Pacholca wydają się być raczej prezentem jurorów wobec Katarzyny Popowej-Zydroń, Wojciecha Świtały i Ewy Pobłockiej, członków jury, których studentami pozostają obaj kandydaci. Swymi aktualnymi możliwościami nie dorównują oni co najmniej kilku pianistom, z których jednak zrezygnowano przed finałem. 

 

Należałoby w końcu zastanowić się, czy wychowankowie jurorów powinni brać udział w Konkursie. Wprawdzie ich profesorowie nie punktują swoich pupilów, ale procesy i procedery zachodzące wewnątrz komisji mogą mieć wpływ na ostateczne decyzje. Powie ktoś: a tegoroczny zwycięzca Bruce Liu, który pobiera lekcje u Dang Thai Sona, również jurora tego Konkursu? Ten przypadek nie budzi jednak podejrzeń, ponieważ decyzję o pierwszej nagrodzie dla Kanadyjczyka podjęto jednogłośnie, mając dodatkowo za sobą publiczność i wypowiedzi ekspertów.

 

Należy przemyśleć, czy zamiast trudzić się konkursowymi wyrokami, polscy jurorzy będący jednocześnie pedagogami nie powinni jednak skupić się na kształceniu przyszłych wirtuozów. Czy na przykład Katarzyna Popowa-Zydroń, mająca opinię dobrego pedagoga nie powinna jeszcze bardziej zintensyfikować swe dotychczasowe stałe zajęcia w Akademiach i Średnich Szkołach Muzycznych jednocześnie w Bydgoszczy, Gdańsku, Toruniu, Inowrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Pile, Koninie, Słupsku i Koszalinie. A swoją drogą, jak Ona to robi – pianistyczna „kobieta z żelaza”?.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART