opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Sól ziemi czarnej“ – wizja Artura Żymełki

W ponad stuletnim istnieniu kinematografii zdarzały się przypadki adaptacji dzieł filmowych na scenę. Rzadziej – bo to trudniejsze – przekładano opowieści filmowe na język sztuki tańca. Na taki zabieg odważył się choreograf Artur Żymełka, artysta urodzony we Wrocławiu, absolwent Szkoły Baletowej w Poznaniu, gruntownie wykształcony w Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu, gdzie otrzymał równocześnie dyplom z reżyserii i choreografii. Po powrocie do Polski przez kilka sezonów, ze swą żoną Luizą, utalentowaną baleriną przywiezioną z Teatru Maryjskiego, tańczył w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wkrótce zadebiutował jako reżyser (Mądra Carla Orffa) i choreograf w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Operze Narodowej i łódzkim Teatrze Muzycznym.

 

Od kilku lat prezentuje swe najnowsze prace choreograficzne na festiwalu „Lądeckie Lato Baletowe”. Tam też 9 lipca tancerze Opery Śląskiej zaprezentują plenerową wersję baletu Sól ziemi czarnej, na kanwie filmu Kazimierza Kutza. Słysząc o zamyśle przedstawienia tego wybitnego filmu w formie spektaklu baletowego, mnożyłem w myślach szereg obaw. Wprawdzie teoretycy sztuki ruchu oraz niektórzy choreografowie uparcie twierdzą, że tańcem można opowiedzieć wszystko. Obserwując jednak uważnie twórczość w tej dziedzinie, ciągle mam wątpliwości.

 

„Ja ciebie kocham, ty mnie nienawidzisz, oni ukradli księżyc, a one źle się prowadzą…” – proszę bardzo! Ale jak tu zatańczyć: „Wojtek w niedzielę po południu chciał zabić ojca nosidłami przy studni, ale tata wyprzedził go i nie zostawiając testamentu sam się utopił!”. Czym dłużej żyję, coraz bardziej wierzę, że jednak jest to możliwe, zwłaszcza po obejrzeniu relacjonowanego przedstawienia. Wizja Artura Żymełki nie jest opowiadaniem lub streszczeniem filmu. Choreograf przejęty i zafascynowany tym obrazem stworzył szereg następujących po sobie scen, które językiem ruchu przekazują klimaty, emocje, uczucia i subtelności zawarte w śląskiej opowieści filmowej Kazimierza Kutza.

 

Uczynił to w swobodnie traktowanej technice tańca klasycznego, tworząc choreografię intensywną, bogatą w narrację, bez łopatologicznej dosłowności, a jednocześnie dającą widzowi możliwość podziwiania kunsztu popisów solowych i malowniczych scen zespołowych. Na wysokości zadania stanęli tu soliści i ponad dwudziestoosobowy zespół baletowy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART