opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




29 lipiec 2021       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Pojedynczy błąd, a publiczny rachunek

Mariusz Kwiecień z powodu – jak powiada – problemów z kręgosłupem zakończył karierę sceniczną. Karierę ogromną, wspaniałą, intensywną od Covent Garden po Metropolitan. Schodząc ze sceny przedwcześnie mógł zapewne kontynuować karierę wokalną na estradzie i w przemyśle fonograficznym, bo to mniej fatyguje kręgosłup i mniej zagraża wypadnięciem dysku. Wybrał jednak propozycje bycia dyrektorem artystycznym polskiego teatru operowego, co jeszcze bardziej obciąża kręgosłup (o czym wiem, jak nikt inny).

 

Zamysł ten powitałem z entuzjazmem i nadzieją, znając i ceniąc Mariusza od debiutu u nas w Poznaniu, potem obserwując rozwój jego postępów repertuarowych, począwszy od Don Giovanniego, Eugeniusza Oniegina, Don Pasquale, aż po Króla Rogera, który z pewnych względów mógł mu „zaszkodzić na kręgosłup”. Nie mówiąc już o dramatycznym Makbecie i Jagonie, o czym niejednokrotnie marzył zwierzając się publicznie swym, jakże lirycznym barytonem.

 

Pozostała delikatna kwestia, ile może zarabiać początkujący dyrektor artystyczny opromieniony wprawdzie karierą sceniczną, ale startujący w profesji wymagającej skrajnie innych umiejętności. „Mam wiele do powiedzenia w operze – oświadczył u progu nowych zadań. – Zdobyłem doświadczenie w największych operach świata. Mam także wielu wspaniałych przyjaciół, śpiewaków, reżyserów i dyrygentów, których z przyjemnością zaproszę do Wrocławia”.

 

O naiwności! W moim przypadku – odwracając sytuację – po zdobyciu doświadczenia w kierowaniu teatrami żałuję, że „mając wiele do powiedzenia w operze” nie zacząłem śpiewać. Dysponuję bowiem również barytonem (dramatycznym!). Ale nikt nie chciał zapłacić mi 3.000.000, a co więcej, nie znalazł się ktoś, kto chciałby tego śpiewu słuchać.

 

Kontrakt na trzy miliony złotych na trzy sezony (to ponad 60 tys. miesięcznie) jest przysłowiowym gwoździem do trumny, w której złożono wizerunek Mariusza Kwietnia. Minęło już pół roku obowiązywania kontraktu, a o jakiejkolwiek nowej produkcji ani słychu. W ostatniej chwili odwołano premierę Carmen (nie wypłacając realizatorom całości honorarium), a zapowiadana Tosca Don Carlos nie zwiastowały jakiegokolwiek mistrzostwa świata.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART