opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




27 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Wrocławskie radości i smutki

 

W niedzielę 27 września uczestniczyłem w jednym z serii koncertów inaugurujących sezon, a zarazem pięcioletnią kadencję nowej dyrekcji Opery Wrocławskiej. Poprzedziła ją konferencja prasowa, podczas której dyr. Halina Ołdakowska w otoczeniu dyrektorów artystycznego – Mariusza Kwietnia, muzycznego – Bassema Akiki i kierownika baletu Marka Prętkiego zaprezentowała najbliższe zamierzenia.

 

Wynika z nich repertuarowe rozeznanie Mariusza Kwietnia, przywracanie prymatu śpiewaków w operowej hierarchii, promowanie młodych oraz ostrożność w planowaniu spektakli w tych trudnych, pandemicznych warunkach. Dotyczy to Carmen (w reżyserii Marii Sartovej), ToskiCosi fan tutte, Giselle Don Carlosa, tytułów wielokrotnie już granych w bogatej historii Opery Wrocławskiej. Należę do grona osób namawiających tego wszechstronnie utalentowanego artystę do odważnego debiutu w roli reżysera, przedłużając w ten sposób wieloletnią, olśniewającą międzynarodową karierę jako Oniegin, Malatesta, Figaro, Almaviva, Don Giovanni, Papageno, Guglielmo, Eneasz, Roger, Marcello, Sylvio i Escamillo. W tych namowach towarzyszyli mi członkowie fanklubu Kwietnia przy łódzkim Grand Tour, którzy licznie stawili się na inauguracji nowej drogi artystycznego życia swego ulubieńca.

 

Dyrekcję muzyczną złożono w ręce Bassema Akiki, dyrygenta libańskiego, wychowanego i wykształconego w Polsce, początkami swej drogi artystycznej związanego z Wrocławiem. Po latach, kiedy znalazł się już w czołówce mistrzów batuty jakich słucha i ogląda polska publiczność, należy mu życzyć, aby Operze Wrocławskiej poświęcał tyle czasu, ile potrzebuje zespół tego teatru, a nie tyle, ile pozostanie mu po ewentualnych trudach zagranicznej kariery. Balet powierzono Markowi Prętkiemu, niegdysiejszemu soliście Stuttgart Ballet, potem pedagogowi Cranco Schule, a następnie osiadłemu wraz z rodziną w Kotlinie Kłodzkiej i związanemu z Lądeckim Latem Baletowym. To bardzo dobry wybór, aby windować na szczyty poziom tańca w mieście, które do dziś nie dorobiło się szkoły baletowej z prawdziwego zdarzenia. Byleby repertuarowo nie poprzestawać na oklepanej Giselle, którą właśnie zapowiedziano.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART