opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Zemsta“ Fredry w czasie zarazy

Pośród morza informacji o koronawirusie rozlewających się w telewizji, znalazła się nowa inscenizacja fredrowskiej Zemsty.Nie sugeruje to wcale, że jej realizatorzy pozwolili sobie tytuł ten zinterpretować jako odwet kogoś na kimś za pandemię. Niewątpliwie zrobiłby tak któryś z teraźniejszych reżyserów operowych, aby „ratować od wyginięcia” gatunek liryczny, a – czytaj bez ogródek – choćby na chwilę zaistnieć w oczach garstki swych zwolenników.

 

To komediowe arcydzieło Aleksandra Fredry z roku 1834 doczekało się dwóch wersji filmowych, pięciu realizacji telewizyjnych, niezliczonej ilości premier teatralnych, z których co najmniej kilkanaście widziałem w swym długim już przecież teatralnym żywocie.

 

A jednak ta ostania premiera Zemsty w Teatrze Telewizji zaskoczyła mnie i wprowadziła w podziw. Zwłaszcza jeśli chodzi o sposób transmisji komediowej klasyki do dzisiejszego widza, bez zmieniania miejsca akcji, tożsamości występujących postaci, a nawet epoki w której rozgrywa się fabuła. Tak czynią bezmyślnie lub cynicznie dopuszczani do głosu operowi „rewolucjoniści”, dzięki czemu mamy Halkę na Haiti, albo w hotelu „Kasprowy”, natomiast Straszny dwór rozgrywany jest w latach dwudziestych w koszarach, albo po kolejnej narodowej klęsce ponury, zamiast wesoły i optymistyczny „ku pokrzepieniu serc”, jak chciał tego Moniuszko i Chęciński.

 

Wszystko to inaczej wyglądało najpierw w głowie, a potem na ekranie telewizyjnym, gdy realizację Zemsty powierzono polskiemu aktorowi, ale duńskiego pochodzenia – Redbadowi Klynstra-Komarnickiemu. Wykazał się przedniej klasy zmysłem inscenizacyjnym, rozgrywając komediowe perypetie między Cześnikiem a Rejentem, bez zbytniej troski o miejsce akcji i didaskalia, ale za to z wielką dbałością o wyrazistość tekstu, dykcję wykonawców, tempo komicznych zdarzeń i potoczystość fabuły. Postawił przy tym na młodą obsadę wielce niekonwencjonalną, znacznie wiekowo młodszą od postaci, do których przyzwyczaili nas realizatorzy z przeszłości. Wypracował z nimi tak sugestywne kreacje aktorskie oparte na nowoczesnych technikach gry scenicznej, że interpretowany w należycie szybkim tempie arcyzabawny tekst fredrowski zabrzmiał, jakby napisany został niedawno dla współczesnego widza. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART