opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

121 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Powziąłem groźne podejrzenie...

 

Z różnymi rezultatami reżyserowali ją za mojej pamięci m.in. Dobosz, Popiel, Drabik, Czekotowski, Schiller, Merunowicz, Majak, Zegalski, Okopiński, Żerdzicki (wielokrotnie), Biliński, Kordziński, Fołtyn (wielokrotnie), Chojnacka, Drzewiecki, Kujawa, Dejmek, Grzesiński, Babińska, Korczakowska. 

 

W pracach tych zdarzały się liczne odstępstwa od ponad wiekowej tradycji inscenizacyjnej, mniej lub bardziej fortunne pomysły sceniczne, wreszcie różnorodne ujęcia aktorskie, zwłaszcza postaci bohaterki tytułowej. Niezmiennym spoiwem tych zabiegów było piękno i zniewalający urok muzyki Stanisława Moniuszki, konstrukcja scen zbiorowych, melodyka arii, a zwłaszcza popisy orkiestrowego mistrzostwa uwertury, poloneza , mazura i tańców góralskich. Muzycznym wyróżnikiem Halki pośród dzieł o podobnej tematyce jest jej namiętność, którą kompozytor dźwiękowo obdarzył bohaterkę tytułową, ale również Jontka i Janusza, konkurentów do jej serca.

 

Rozpisałem się – przepraszam! Przecież państwo o tym wiecie, zwłaszcza bywalcy teatralni i słuchacze, którym muzyka towarzyszy na co dzień. Toteż rozrywanie twórczej więzi Moniuszki i Wolskiego, używanie ich muzyki i tekstu jako tła rozgrywającej się fabuły, która nie ma z ich treścią i przesłaniem nic wspólnego, uważam za nadużycie, złe zachowanie, arogancję i lekceważenie dobrego obyczaju, oraz widzów, którzy muszą to oglądać.

 

Przejawem tego jest nakładanie piękna moniuszkowskich dźwięków, ich namiętności (istoty operowego romantyzmu) i wysublimowanej struktury, na ordynarne scenicznie działania dewiantów, pijaków, narkomanów i wszelkiego porubstwa, przewalające się przez obskurne pomieszczenia hotelowe, rzekomo w latach 70-tych, co jest niby próbą uwspółcześnienia „cepeliowskiej” Halki. Przy tym między wierszami plącze się sugestia, że było to jakoby możliwe jedynie w czasach PRL-u. A to już kłamstwo, bezczelność i bezwstyd…

 

Sprawa jest poważna… Jak tak dalej pójdzie doczekamy się filmowego Pana Tadeusza z akcją nie na Litwie, a w Kotlinie Kłodzkiej w czasach stalinowskich, Wesela Wyspiańskiego w epoce pierwszych Piastów, a Pana Twardowskiego w rozpijaczonej dyskotece. Mam na ten temat, poparte wieloletnimi obserwacjami, groźne podejrzenie. Reżyserzy wywracający do góry nogami sceniczne arcydzieła narodowe to nie żadni rewolucjoniści, a tylko niedouczone lenie, ignoranci, tupeciarze i ludzie żyjący z ocierania się o cudze wielkości.

A takim zawsze łatwiej…

                                                                     Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART