opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

90 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Białoruskie objawienia

Białoruś urzekła mnie już po raz drugi. W latach zawodowej młodości łączyły mnie różnorakie więzy współpracy z Teatrem Wielkim Opery i Baletu w Mińsku, wówczas stolicą Białoruskiej SRR. Na wejściu dla artystów – pamiętam – widniała wówczas taka oto kuriozalna instrukcja: „Dwierjami nie chłapat, jejo nada poddierżywat!“ Jego kolejni dyrektorzy Szewczuk (potem został ministrem kultury), Bukan, a zwłaszcza jego zastępca Dranicyn byli ludźmi sprzyjającymi artystycznej wymianie. Sami często bywali u nas we Wrocławiu i Łodzi, chętnie przysyłali na gościnne występy solistów i dyrygentów, z których najlepiej zapamiętałem parę baletową Jerszunową i Berdyczewa, wspaniale tańczących Giselle we Wrocławiu.

Kilkakrotnie doznałem specyficznej, ale zarazem wspaniałej białoruskiej gościnności. Po premierze baletu Raymonda (dyrygowanym przez demoniczną, podobną zarazem do diabła i Paganiniego dyrygentkę Kołomyjcewą), w którym główne role kreowali Juri Trojan i Ludmiła Brzozowskaja, ta ostatnia, śliczna i eteryczna, podczas bankietu wzniosła następujący toast: „Piju za wsjech, kotoryje pagibli wo wtoroj odczestwiennoj wajnie, cztoby ja sjewodnia magła z uspiechom stancowat Raymondu!“, po czym wychyliła duszkiem pełną szklankę mocnej, białoruskiej wódki.

Według tamtejszych radzieckich przepisów teatralnych z okazji przyjazdu cudzoziemca, wolno było na jego cześć urządzić bankiet, a nawet kilka. Z mojego więc powodu ucztowały ochoczo organizacja partyjna, dyrekcja, związki zawodowe i czołowe gwiazdy (w takiej kolejności)! Raz odbyło się to w folklorystycznej „bani” (łaźni) przy zastawionych stołach, całkowitym negliżu i nieskrępowanej, ale bezerotycznej przyjaźni polsko-radzieckiej. W czasie jej trwania zostałem zaproszony do rozgrzanej kabiny, gdzie rozłożonego na twardej ławie sekretarz partii trzymał mnie za ręce, a przewodniczący prawsojuza za nogi. Natomiast dyrektor i jego zastępca chłostali różne części mego grzesznego ciała brzozowymi miotłami. Potem takiemu samemu zabiegowi kolejno poddawali się gospodarze, a ja mogłem dowoli sprać ich tymi samymi miotłami, co uczyniłem z prawdziwie debiutancką przyjemnością.

W latach 70-tych pojawił się w Mińsku młody choreograf Walentyn Jelizarjew, którego obok leningradczyka Nikołaja Bojarczykowa wymieniano jako obiecujący talent, choć w Rosji Radzieckiej prawdziwie młodych talentów choreograficznych nie było.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART