opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Potrzeba operetkowej rezurekcji

Wobec braku kompetencji, odpowiedzialności i powagi polityków w kreowaniu losów ojczystej kultury, czas zająć się operetką. U nas dziedzina ta została stopniowo wyrugowana z afisza przez pojęcie tzw. Teatru Muzycznego. Do jednego worka wrzucono w nim sztukę operetkową, komedię muzyczną, farsę, musical, a nawet niektóre opery komiczne.

Teatry Muzyczne miały być miejscem narodzin polskiego musicalu. W Gdyni przodowała Danuta Baduszkowa, inspirując rodzimą twórczość, reżyserując kilkadziesiąt premier i szkoląc kadry w prężnie działającym przy teatralnym Studio. W Krakowie musicale komponował i wystawiał Marian Lida (Miłość szejka, Najpiękniejsza, Café pod Minogą, a w Poznaniu Stanisław Renz (Dziękuję ci Ewo, Eksportowa żona, Skrzydlaty kochanek).

Wszystko to jednak nie bardzo się udawało. Byliśmy odcięci od wzorców sztuki musicalowej Zachodu, przy próbach realizacji tytułów światowych mnożono trudności dewizowe i cenzuralne, wreszcie Teatry Muzyczne dysponowały ciągle tylko kadrami fachowców operetkowych, a to nie to samo. Polskie musicale – póki co – przypominały operetki, zarówno w sferze muzycznej, jak i inscenizacyjnej, reżyserskiej, scenograficznej i choreograficznej. Często niestety wiało od nich tandetą, a w warstwie literackiej naiwnością i banałem.

Towarzyszące temu zmiany nazw polskich teatrów operetkowych na teatry muzyczne z sezonu na sezon pozbawiały „lekkomyślną młodszą siostrę opery” pietyzmu w realizacji dzieł tego gatunku, kultywowania jego stylistyki, sposobu gry scenicznej, łączenia śpiewu, tańca (tzw. ewolucji) z interpretacją tekstów mówionych na poziomie aktorstwa dramatycznego w technice komediowej.

Z czasem wykruszała się dawna kadra realizatorów. Kolejno odchodzili tacy mistrzowie reżyserii operetkowej jak Bolesław Fotygo-Folański, czy Witold Zdzitowiecki. Pozostawiali wprawdzie utalentowanych uczniów i wychowanków, ale bez odpowiedniej przestrzeni tworzenia klasyki operetkowej, bo wszędzie przeważały polskie musicale.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART