opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




5 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

92 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Potrzeba operetkowej rezurekcji

Zaczęły znikać z afisza gwiazdy, na których opierała się atrakcyjność tej sztuki. Beata Artemska, Wanda Polańska i Elżbieta Ryl-Górska z Warszawy, Iwona Borowicka z Krakowa, Maria Artykiewicz i Teresa Malcowa z Gliwic, Jadwiga Kenda z Łodzi, Irena Brodzińska ze Szczecina, Aura Szymanowska z Lublina, Longina Kozikowska z Wybrzeża, czy Wanda Jakubowska z Poznania. Ich utalentowani następcy generalnie przestali się rozwijać w atmosferze pauperyzacji, jakże trudnego i skomplikowanego operetkowego fachu. Bezcennym wyjątkiem jest tu Grażyna Brodzińska (córka Ireny), która do dziś stanowi  ostatnie ogniwo złotego łańcucha niegdysiejszej świetności polskiej operetki.

Sytuacji nie ratowały premiery lekkiej muzy w teatrach operowych. Poza nielicznymi wyjątkami powstawały spektakle pozbawione wdzięku i finezji, śpiewane za bardzo serio, grane zbyt statycznie, w warstwie komicznej przyciężkawe, z tekstami mówionymi niedbale i niewyraźnie, a muzycznie zapominające, że chodzi tu o Offenbacha, Straussa, i Lehára, a nie o Pucciniego i Wagnera.

W mediach zaczęto propagować antyoperetkowe poglądy o wstecznictwie tej sztuki, banalności jej tematyki i fabularnej płycizny. W ostatnich dziesięcioleciach liczba przeciwników operetki rosła, ale bez udziału czynnika najważniejszego – publiczności!. Wszędzie gdzie pojawiała się Zemsta nietoperza, Baron cygański, Noc w Wenecji, Orfeusz w piekle, Życie paryskie, Piękna Helena, Wesoła wdówka, Kraina uśmiechu, Księżniczka czardasza czy Hrabina Marica – widzowie walili drzwiami i oknami. Nie przeszkadzało, że nazywano ich publicznością drobnomieszczańską, a nawet poplecznikami wrogów socjalizmu.

Sympatia i zainteresowanie szerokiej publiczności klasyczną operetką jest silniejsze, niż słabnące z roku na rok głosy jej prześmiewców i przeciwników. Skoro więc coraz więcej przejawów operetki w polskiej polityce, pora odrodzić ten gatunek na scenie, w kształcie doskonalszym niż to co dzieje się w sejmie, partiach politycznych, wyczynach różnej maści prominentów i asów życia publicznego.

Słownikowa „rezurekcja” oznacza mszę wielkanocną, powstanie zbrojne, zmartwychwstanie. Natomiast operetkowa rezurekcja, niechże będzie powrotem do uprawiania tego pięknego gatunku scenicznego w jego klasycznym kształcie, na najwyższym muzycznym, wokalnym, aktorskim i tanecznym poziomie.

                                                                             Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART