opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Casanova w Warszawie

W repertuarze Polskiego Baletu Narodowego pojawił się długo oczekiwany spektakl spełniający niemal wszystkie kryteria nazwy tego zespołu. Pobyt Casanovy w Warszawie był wprawdzie tylko krótkim epizodem, ale librecista Paweł Chynowski po dogłębnych studiach uczynił z tego widowisko, które powinno przejść przez polskie sceny baletowe w rożnych inscenizacjach i choreografiach. Nie ma żadnych przeszkód, aby trafiło również do teatrów zagranicznych.

Na tej bazie Krzysztof Pastor stworzył spektakl, od którego nie można wprost oczu oderwać. Dotyczy to zarówno walorów choreografii, jak i piękna scenografii, światła i sensownej narracji.

Koncepcję muzyczną powierzono młodemu dyrygentowi Jakubowi Chrenowiczowi. Jest niezwykle trafna, w sposób istotny podkreślająca walory  spektaklu. Polega to na kunsztownym zestawieniu prawie nieznanych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta. Z jego olbrzymiej ilości muzyki Chrenowicz wybrał fragmenty z Mitridate, Idomenea, Il re pastore, Lucio Silly, Les petit riens, Zaidy, Muzyki Masońskiej, tańców niemieckich, fragmentów Symfonii nr 52 i jeszcze kilku drobnych utworów genialnego wiedeńczyka.

Z niezwykłą zręcznością połączył to w jedną muzyczną całość. Szkoda, że nie mógł widzieć Ewy Wycichowskiej tańczącej przed laty scenę śmierci Matki w balecie o Mozarcie w choreografii Greya Veredona w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wtedy zapewne zrezygnowałby z andante Koncertu fortepianowego C – dur w finale baletu o Casanovie. Tamta interpretacja tej przejmującej muzyki dokonana przez Wycichowską pozostawiła tak wielkie, niezatarte wrażenie, że tańczenie jej w innym kontekście wprawiło mnie w zakłopotanie.

Jako dyrygent Jakub Chrenowicz popisał się dużą wrażliwością, elegancją i elastycznym podejściem do współpracy z tancerzami.

Na godzinę przed spektaklem w głównym foyer Opery Narodowej odbyła się konferencja wprowadzająca zainteresowanych widzów w problematykę spektaklu. Jest to godny pochwały obyczaj Polskiego Baletu Narodowego. Rolę prelegenta pełni każdorazowo Maciej Krawiec – asystent dyrektora PBN, robiąc to doprawdy coraz lepiej i swobodniej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART