Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Casanova w Warszawie
Strona 1 z 2
W repertuarze Polskiego Baletu Narodowego pojawił się długo oczekiwany spektakl spełniający niemal wszystkie kryteria nazwy tego zespołu. Pobyt Casanovy w Warszawie był wprawdzie tylko krótkim epizodem, ale librecista Paweł Chynowski po dogłębnych studiach uczynił z tego widowisko, które powinno przejść przez polskie sceny baletowe w rożnych inscenizacjach i choreografiach. Nie ma żadnych przeszkód, aby trafiło również do teatrów zagranicznych. Na tej bazie Krzysztof Pastor stworzył spektakl, od którego nie można wprost oczu oderwać. Dotyczy to zarówno walorów choreografii, jak i piękna scenografii, światła i sensownej narracji. Koncepcję muzyczną powierzono młodemu dyrygentowi Jakubowi Chrenowiczowi. Jest niezwykle trafna, w sposób istotny podkreślająca walory spektaklu. Polega to na kunsztownym zestawieniu prawie nieznanych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta. Z jego olbrzymiej ilości muzyki Chrenowicz wybrał fragmenty z Mitridate, Idomenea, Il re pastore, Lucio Silly, Les petit riens, Zaidy, Muzyki Masońskiej, tańców niemieckich, fragmentów Symfonii nr 52 i jeszcze kilku drobnych utworów genialnego wiedeńczyka. Z niezwykłą zręcznością połączył to w jedną muzyczną całość. Szkoda, że nie mógł widzieć Ewy Wycichowskiej tańczącej przed laty scenę śmierci Matki w balecie o Mozarcie w choreografii Greya Veredona w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wtedy zapewne zrezygnowałby z andante Koncertu fortepianowego C – dur w finale baletu o Casanovie. Tamta interpretacja tej przejmującej muzyki dokonana przez Wycichowską pozostawiła tak wielkie, niezatarte wrażenie, że tańczenie jej w innym kontekście wprawiło mnie w zakłopotanie. Jako dyrygent Jakub Chrenowicz popisał się dużą wrażliwością, elegancją i elastycznym podejściem do współpracy z tancerzami. Na godzinę przed spektaklem w głównym foyer Opery Narodowej odbyła się konferencja wprowadzająca zainteresowanych widzów w problematykę spektaklu. Jest to godny pochwały obyczaj Polskiego Baletu Narodowego. Rolę prelegenta pełni każdorazowo Maciej Krawiec – asystent dyrektora PBN, robiąc to doprawdy coraz lepiej i swobodniej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |