opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Do Gdańska przez Bydgoszcz…

Jechałem do Gdańska, aby obejrzeć spektakl Otella w Operze Bałtyckiej, ale zawróciłem z drogi. Nad ciekawością reżyserii Marka Grzesińskiego górę wziął lęk przed słuchaniem Jacka Laszczkowskiego (Otello) i Tomasza Raka (Jago), którzy do śpiewania tych ról głosu po prostu nie mają. Ponadto czyjekolwiek wyrażanie opinii o pracy Marka i Opery Bałtyckiej zbyt często kwitowane jest polemiką na jego Weisblogu, czego wolałbym uniknąć w imię naszych wieloletnich operowych i koleżeńskich zaszłości.

Bronienie swoich racji i osiągnięć kierowanego przez siebie teatru aż nadto dobrze rozumiem, bo sam zaciekle czyniłem to przez prawie cztery dziesięciolecia. W tej sprawie jak najbardziej solidaryzuje się z Markiem. Ale po przeczytaniu jego tekstu „Artylerzystom ku pamięci” zaczynam mieć wątpliwości. Za rok kończy mu się kadencja w Operze Bałtyckiej. Jego troska o wyłonienie następców wydaje się aż nadto obłudna. Powszechnie wiadomo, że czym słabsi nasi następcy, tym dłużej wybrzmiewają wypracowane przez nas sukcesy. Dowodem znajomości tej zasady przez Marka jest sugestia, że „Michał Znaniecki, w którym widzę następcę godnego Opery Bałtyckiej… chociaż dla dobra tej instytucji lepsza byłaby Danka Grochowska”. Ale Marek widocznie nie zna zasady, że takie wyrażanie uczuć na temat naszych następców jest stuprocentową gwarancją podjęcia zupełnie innych decyzji. Tak więc Znaniecki i Grochowska na szczęście Operze Bałtyckiej nie grożą.

Zapewne pod presją nieprzyjaznych publikacji Grzesiński niepotrzebnie tłumaczy się z nadmiernej ilości wyreżyserowanych przez siebie spektakli. Wynika z tego – jak zwykle – że najlepsi jego zdaniem reżyserzy nie mieli dla Gdańska czasu, więc musieli reżyserować debiutanci, asystenci, lub podobno obiecujący w tej profesji aktor. Gdyby ktoś mnie pytał, to nie przejmując się zarzutami o monokulturę reżyserską, radziłbym Grzesińskiemu wyreżyserować wszystkie zaplanowane spektakle, jak niegdyś w Berlinie czynił to Walter Felsenstein.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART