opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Co z tym dziedzictwem?

Kto wie, czy podczas trwającego właśnie narodowego zawirowania nie dojdzie do sprecyzowania konkretów dotyczących „dziedzictwa narodowego”, stanowiącego drugi człon nazwy Ministerstwa  Kultury. Polska opera narodowa sięga roku 1778 (Nędza uszczęśliwiona Macieja Kamieńskiego wg. Bohomolca z tekstem Bogusławskiego). Zaraz potem nastąpił okres twórczości Karola Kurpińskiego (m.in. Król Łokietek, Jadwiga, królowa polska, Pałac Lucyfera, Krakowiacy i górale, Zamek na Czorsztynie, Henryk VI na łowach). Operowe dziedzictwo narodowe zostało jednak zbudowane na twórczości Stanisława Moniuszki (Halka, Hrabina, Flis, Verbum Nobile, Straszny dwór).

W epoce pomoniuszkowskiej, protagonistą twórczości lirycznej był jego uczeń Stanisław Żeleński (ojciec Boya) ze swym Jankiem, Konradem Wallenrodem, Starą Baśnią i Goplaną. Potem Roman Statkowski pozostawił piękne dzieła Maria i Filenis, Ludomir Różycki Bolesława Śmiałego, Meduzę, Erosa i Psyche, Baeatrx Cenci, Casanovę, Diabelski Młyn i Lili chce śpiewać.

Osobnym zjawiskiem jest Manru Paderewskiego, jedyne dzieło polskie, które przebiło się do Metropolitan Opera. Szymanowski skomponował tylko Króla Rogera i Hagith, a w tym samym okresie powstała Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Iola Rytla, Zygmunt August Joteyki, czy Zaczarowane koło Gablenza.

Również w czasach nam bliższych szereg polskich kompozytorów podejmowało trud tworzenia sztuki lirycznej. Bunt żaków, Teodor Gentelman, Krakatuk  (Tadeusz Szelingowski), Cyrano de Bergerac, Tragedya, albo rzecz o Janie i Herodzie, Lord Jim, Maria Stuart (Romuald Twardowski), Płomienie (Stefan Poradowski), Zmierzch Peruna (Zbigniew Penherski), Awantura w Recco (Maciej Małecki), Białowłosa, Kynolog w rozterce, Inge Bartsch (Henryk Czyż), Diabły z Loudun, Raj utracony, Król Ubu, Czarna maska (Krzysztof Penderecki).

Pisana z pamięci wyliczanka ta jest wielce niekompletna. Zawiera jednak tytuły, które ze względu na swą wartość muzyczną i dramaturgiczną nie powinny schodzić z repertuaru naszych scen muzycznych i operowych. Tak ze swą twórczością narodową czynili zawsze Czesi, Węgrzy, Rosjanie, nie mówiąc o Włochach czy Niemcach.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART