opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Pouczający przykład Lizbony

W repertuarze operowym  istnieją dzieła, o których powodzeniu decyduje nie mistrzostwo bel canta, czy muzyczne piękno partytury, ale dramaturgia libretta i wyrażająca ją muzyka, oddająca charakter postaci, kreśląca dźwiękowo sytuacje sceniczne, narzucająca patos, tragizm, liryzm czy komizm poszczególnych sekwencji spektaklu. Do grupy tej należą między innymi dramaty muzyczne Wagnera, opery Prokofiewa, Szostakowicza, Janaczka, Szymanowskiego, Hindemitha, Brittena, Poulenca i Pendereckiego. Mogą one być (i są!) terenem inscenizacyjnych harców zarówno reżyserów utalentowanych i wyedukowanych, jak i scenicznych grafomanów, od których nie zawsze umieją się opędzić dyrektorzy teatrów.

W pierwszym przypadku powstają spektakle uskrzydlone wizjami inscenizacyjnymi, głęboko zapadającymi w pamięć melomanów. W drugim jesteśmy świadkami czegoś w rodzaju operowych korupcji, na które – przynajmniej na razie- nie ma ani policji, ani paragrafów!

W obu przypadkach reżyserzy nie powinni wysuwać się przed szereg, zwłaszcza gdy chodzi o spektakle oparte na bel canto, eksponujące wirtuozostwo solistów, popisy chóralne, czy natchnione swym pięknem partie orkiestrowe. Reżyseria niechby tylko wspierała to wszystko czuwała nad logiką zdarzeń, charakterem postaci, eksponowała urodę scenografii i kostiumów. W żadnym wypadku nie powinno się majstrować przy zmianach tożsamości protagonistów, przenoszeniu akcji w czasy inne, niż opisane w libretcie, z przekształceniem miejsca i treści zdarzeń, a nawet opowiadania byle jakich historyjek, zalęgłych w inscenizatorskich główkach na 5 minut przed próbą generalną.

Niemal idealnym przykładem takiego zespolenia wszystkich elementów dzieła w służbie pięknego śpiewu był spektakl Macbetha Verdiego, który zafundowała nam łódzka agencja Grand Tour w Teatro San Carlo w Lizbonie. Logiczne poprowadzenie gry solistów, uroda scen zbiorowych, piękne dekoracje i kostiumy, oraz świetna interpretacja muzyczna, oto atrybuty, które spektakl zawdzięczał reżyserce Elenie Barbalich, scenografowi Gioseppe Rugiero i dyrygentowi Dominico Longo.

Po zakończeniu przedstawienia trzęsły się od oklasków stare mury pięknego Teatro San Carlo, przesiąknięte wspaniałą  tradycją wokalną, tworzoną ongiś również przez wybitnych polskich śpiewaków. Przed ponad 100 laty śpiewało tutaj rodzeństwo Reszke, Mierzwiński, Sembrich-Kochańska, Korolewicz-Waydowa, potem Ada Sari, Helena Misky-Oleska (wspaniały mezzosopran lwowski, późniejsza profesorka Andrzeja Hiolskiego), a w naszych czasach Bogna Sokorska, Teresa Żylis-Gara i Urszula Koszut.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART