opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




3 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Tokio, Bejart i Nardelli

W dzieciństwie rodzice zaprowadzili mnie na Madama Butterfly. Nie był to spektakl dla dzieci. Oficer marynarki amerykańskiej udając zaślubiny uwiódł piętnastoletnią gejszę, zrobił jej dziecko i odpłynął. Po kilku latach wrócił aby je odebrać. Zrozpaczona Butterfly (Pani Motyl, tak ją nazywano) popełniła samobójstwo.

Wkrótce już sam zacząłem wracać na to przedstawienie. Zadziwiała mnie łzawa historia z genialną muzyką Pucciniego i wspaniałym śpiewem protagonistów. Ale nie tylko. Rolę gejszy kreowały zwykle trzy, a nawet czterokrotnie starsze matrony, często tłuste, mizdrzące się do publiczności, partnerów scenicznych i samych siebie, co w ich mniemaniu stanowiło tzw. koloryt lokalny. Japońszczyznę zdominowała tu muzyka włoska, a niezamierzony komizm ilustrowała - śpiewana wtedy po polsku - taka oto scena:

Oficer: A lat masz ile? Gejsza: Niech pan odgadnie. Oficer: Dziesięć (wybuch śmiechu na widowni). Gejsza: To za mało. Oficer: Dwadzieścia. Gejsza: To za wiele… dziś lat piętnaście kończę. Smutna rzecz, starą być! (śmiech przeciągły i do rozpuku).

Z takim bagażem japońszczyzny leciałem do Tokio na 50 rocznicę prapremiery IX Symfonii Beethovena w choreografii Maurice Bejarta, zaplanowanej na 8 listopada. Jej pierwsze wykonanie odbyło się w Cirque Royale w Brukseli. Jeszcze za życia Bejarta japoński impresario Tadatsugu Sasaki i właściciel największego w Japonii zespołu Tokyo Ballet zapewnił sobie licencje na eksploatacje najlepszych dzieł francusko-belgijsko-szwajcarskiego choreografa. Zwłaszcza tych, wymagających dużej obsady wykonawców.

Właśnie dlatego w stolicy Japonii uczczono półwiecze widowiska wołającego gromkim głosem o równość dla wszystkich ludzi świata, wyrażonego słowami Narodzin tragedii Nietzschego (prolog), Odą do radości Schillera, muzyką IX Symfonii Beethovena i choreografią Maurice Bejarta. W głębi olbrzymiej sceny NHK Hall rozmieszczono orkiestrę Filharmonii Izraelskiej, po bokach na podestach ustawiono 130. osobowy chór Ritsuyukai, złożony wyłącznie ze śpiewaków japońskich.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART