opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Mareczku, śledzę Twoje myśli...

 

Teksty o działalności teatrów w Polsce, pisane często przez ich – pożal się Boże – dyrektorów, a najczęściej podpisywane przez ich – uchowaj panie Boże – kierowników literackich, są trudnym do zniesienia bełkotem, niestety publikowanym następnie w e-teatrze. Czytając je wspominam okresowe narady w Ministerstwie Kultury PRL–u, kiedy to resort miał jeszcze coś do powiedzenia i zwoływał podległych sobie funkcjonariuszy teatralnych, aby przepytać ich, co tam w terenie słychać.

Pewnego razu uwięziony pośród operetkowych dyrektorek na takiej nasiadówce, byłem świadkiem następującego zdarzenia. Barbara Kostrzewska (Wrocław) wygłosiła przemówienie sławiące swą dolnośląską działalność i z rozpędu wymieniła nazwisko Danuty Baduszkowej (Gdynia), o której nie wspomniała ani słowa przemawiająca wcześniej Stanisława Stanisławska (Warszawa). Następnie zabrała głos Baduszkowa, również pochwaliła samą siebie, ale nie wspomniała nic a nic o Kostrzewskiej. Ta podczas przerwy zwróciła się do gdyńskiej kreatorki polskiego musicalu z goryczą i pretensją: „To ja bronię Cię przed tą zawistną Stanisławską, a Ty o mnie ani mru-mru!”.

Przypomina mi się to zwykle, gdy czytam teksty Marka Grzesińskiego sławiące jego nadbałtycką działalność oraz geniusz choreograficzny Izadory, za którą przepadam pamiętając, że byłem świadkiem na ich ślubie. Między tymi dwoma wiodącymi tematami zdarzają się Markowi myśli cenne, istotne, a nawet twórcze. Ostatnio dotyczyły one błędów w popularyzowaniu dorobku Szymborskiej, przekształcaniu księgarń w bazar, tandety w propagowaniu opery, fetyszyzowania słupków oglądalności, puszczaniu się w reklamach, używaniu publicznych pieniędzy do wspierania sztuki wysokiej, a nie rozrywkowej i komercyjnej.

Powinienem wobec myśli Grzesińskiego zachować się podobnie, jak ongiś Kostrzewska wobec Baduszkowej, dopisując szereg własnych refleksji widzianych z wierzchołka konia, na którym obaj jedziemy. Wywołuję wiec kolejne zjawiska, którym – póki sił i tchu w piersiach –- będę się przeciwstawiał. Nie wziąwszy w nich udziału zakrzyknę – podobnie jak On – o zamachu na zdobycze demokracji i postępu, naginaniu sztuki operowej tylko do zabawy, lekceważeniu bycia popularnym, znanym i lubianym, za cenę preferowania sztuki wysokiej, cokolwiek by to znaczyć miało.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART