opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Pośmiertny wieczór Antoniny Kaweckiej

Urodziła się 16 stycznia 1923 roku. W jej pokoleniu wybitnymi polskimi sopranami były Zofia Czepielówna (1920), Krystyna Jamroz (1923), Alicja Dankowska (1930?). W Operze Poznańskiej Antonina Kawecka poprzez 32 sezony musiała się z nimi zmierzyć, zwyciężyć, przetrwać i pozostać. W Nizinach Goplanie Czepielównę tylko dublowała. Obecność Jamroz uniemożliwiła jej śpiewanie Turandot. Dzięki Dankowskiej nie śpiewała premiery Trubadura Katarzyny Izmaiłowej, a w Damę pikową Giocondę weszła dopiero po o wiele młodszych Bożenie Karłowskiej i Krystynie Kujawińskiej.

 

Stanowiła o wiele większy od swych konkurentek fenomen wokalny, głos nasycony równocześnie dramatycznym forte i lirycznym piano, brzmiący pięknym, ciemnym dźwiękiem w całej skali, pozwalający w młodości śpiewać repertuar mezzosopranowy, a potem (za sprawą prof. Józefa Wolińskiego) całą paletę sopranu dramatycznego od Halki do Giocondy. Była przy tym „zwierzęcym” talentem aktorskim, obdarzoną niezwykłą intuicją sceniczną, instynktem teatralnym i umiejętnością wcielania się w postacie z różnych epok.

 

Przez całą karierę stanowiła indywidualność mocniejszą od zawziętych rywalek, bardziej wyrazistą, artystycznie bezkompromisową i odporną na wszelkie przeciwności. Zaśpiewała w sumie 1380 spektakli w 42 różnych rolach. Dla przykładu Maria Callas tylko 543 spektakle 28 tytułów. Kiedy próbowałem porównać jej sztukę do greckiej rówieśnicy (Callas była tylko o 10 miesięcy młodsza) prosiła skromnie, aby głos jej zestawiać raczej z cechami wokalnymi Renaty Tebaldi. Repertuarem wagnerowskim finalizowała swą karierę śpiewając w Tannhauserze, Tristanie i Izoldzie Lohengrinie (Ortruda), będąc jednocześnie fenomenalną Toską, Aidą, Carmen, Desdemoną, Amelią i Leonorą (w Trubadurze)

 

Nie przepadała za swymi dyrektorami. Latoszewski był dla niej za poznański Bierdiajew zanadto faworyzował Kostrzewską, Górzyński w swej złośliwości chciał ją nawet zwolnić, dowiedziawszy się o nielegalnych koncertach z Bittnerówną i Finzem w Zakopanym, Satanowski jawnie popierał Dankowską, czego byliśmy wszyscy świadkami, Nowakowski pozbawił ją Królowej Elżbiety w Don Carlosie na rzecz wschodzącej Kujawińskiej, którą Kulaszewicz próbował w Giocondzie, a doskonała Kawecka zaszalała dopiero w tej roli na drugim przedstawieniu. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART