opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Pośmiertny wieczór Antoniny Kaweckiej

Nawet mnie się dostało mimo, że nie byłem jej dyrektorem, a tylko wielbicielem, wyznawcą, dozgonnym operowym synem, pomysłodawcą gościnnej kreacji Lady Bullow w Albercie Herringu i producentem wrocławskiej Toski, którą wyreżyserowała („a dla czego nie w Poznaniu?”), a przede wszystkim organizatorem debiutów jej najlepszych studentów: Elżbiety Ardam (Tatiana), Pawła Antkowiaka (Leński), Marka Torzewskiego (Edgar), Wojciecha Drabowicza (Figaro), Moniki Chabros (Norma).

 

Wykształciła kilku adeptów sztuki operowej, dbała o nich, pomagała w karierze i ciężko przeżywała przyczyny wszelkiej niewdzięczności. Pewnego razu jedna ze studentek wróciwszy najnowszym samochodem z występów zagranicznych, odziana w luksusowe futro, przyszła do Maestry podziękować za edukację, promocję i opiekę, wręczając jej prezent – torebkę kawy kupioną po drodze w niemieckim Aldi. Po pewnym czasie inna wychowanka zrobiła to samo, ofiarując Profesorce parę świeżo kupionych rajstop, też z Aldi!

 

Na szczęście Teatr Wielki w Poznaniu postanowił hucznie obchodzić jej setne urodziny pod patronatem prezydenta, z listem od v-ce premiera, obecnością pani minister Wandy Zwinogrodzkiej i tłumu pośmiertnych wyznawców Jubilatki. Świetnie zaprezentowała się orkiestra i chór pod dyr. Tadeusza Kozłowskiego i jego fenomenalnego syna Wiktora, chociaż koncertem tym powinien dyrygować Mieczysław Dondajewski, świadek całej poznańskiej kariery Antoniny Kaweckiej i jej ostatni dyrektor.

 

Toteż repertuar został zaprogramowany co najmniej kontrowersyjnie. Kawecka nie śpiewała nigdy Mocy przeznaczenia, a po jednym razie Madama Butterfly w Chicago i w Poznaniu. Arie i duety z tych oper (łącznie z Otellem Toską) brzmiały długo i rozwlekle – w oryginale pomyślane jako integralna część akcji scenicznej, a nie wykonania koncertowego.

 

Najlepiej śpiewała Iwona Sobotka, godna następczyni kunsztu wokalnego legendarnej Jubilatki. Bardziej pechowo wypadła Magdalena Nowacka w ariach „Pace mio Dio” i „Gdyby rannym słonkiem”. Tenor Dominik Sutowicz błysnął szczytową formą. Z czystego miłosierdzia nie wymieniam nazwisk prowadzących koncert, wyczytujących z kajetów to, co mieli do powiedzenia. Natomiast z satysfakcją odnotowuję pośmiertne wręczenie zaspowskiej nagrody „Gustaw”, wywalczonej przez Emilię Krakowską, adorowaną tu przez wszystkich, oraz obecności sztandaru ZASP-u trzymanego przez wybitnego tenora Sylwestra Kosteckiego (brawo!).

 

W pierwszym rzędzie obok mnie usiadła obecna dyrektorka Gmachu pod Pegazem. Było bardzo miło. Czyżby to znak, że nadchodzący repertuar Opery Poznańskiej powróci na drogę cnoty?.

                                                                  Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART