GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOstatnia premiera albo Benefis dyrektora Wojciecha Gierlacha
Strona 3 z 3
Obiecującym okazał się występ Pawła Trojaka, debiutującego na krakowskiej scenie w roli pana Herza. Zajmujący centralne miejsce ring, na którym odbywają się występy kandydatów do zespołu, ostatecznie „nie wystrzelił“, bo myślałem, iż współczesną puentą będzie decyzja dyrektora teatru, by dla osiągnięcia większych zysków zająć się raczej organizacją walk bokserskich (operę o nich – Championa Terence'a Blancharda wystawi w przyszłym sezonie nowojorska Metropolitan).
Z oryginalnej partytury pochodzą natomiast krótki ansambl, arie pań o znaczących nazwiskach: Herz (Serce) i Silberklang (Srebrnodźwięczna), oraz zamykający wodewil, w którym kolejne postacie śpiewają, że Każdy artysta dąży do chwały (Jeder Künstler strebt nach Ehre), co zapewne stanowić ma deklarację programową tak powstałego zespołu.
Pamiętajmy, że Mozart swoimi singspielami wspierał powstanie niemieckiego teatru narodowego, o czym pisał w liście do Antoniego von Kleina. Na marginesie warto odnotować, że to dziełko wpisało się w rywalizację z operą włoską, skoro jego prapremiera odbyła się równocześnie z odbywającą się w przeciwległej stronie oranżerii Pałacu w Schönbrunnie także autotematycznego Pierwszeństwa muzyki nad słowem Antonia Salieriego. Chętnie jeszcze raz obejrzę to widowisko, jeśli zostanie wznowione w nowym sezonie i przez nowego dyrektora teatru, jak się już w pełni uleży w głosach artystów i w nietypowych dla nich warunkach widowni, na której jedną z przeszkód w swobodnym poruszaniu się stanowią rzędy foteli. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |