opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Adina“ Rossiniego w reżyserii Friedricha Nietzschego

Adinie w kulminacyjnym momencie ansambl, oparty na efekcie crescenda, brzmi niczym finał pierwszego aktu Cyrulika sewilskiego. Mamy więc do czynienia ze zszywaniem materii muzycznej, acz dokonywanym ręką mistrza. Poza tym jednak Rossini dość konwencjonalnie zestawia środki swego wypracowanego stylu kompozytorskiego, a więc charakterystyczne ozdobniki oplątujące linię melodyczną, zarówno w partiach żeńskich, jak i męskich.

 

Adina 2

 

To także aria di bravura Fragolette fortunate tytułowej bohaterki, składająca się z kontrastowych części: lirycznej i popisowej, z których rozwiną się niebawem kawatyna i cabaletta. W przypadku Kalifa mamy do czynienia z trzyczęściową arią di capo D'intorno al serraglio, w której ostatnie ogniwo jest powtórzeniem pierwszego, tyle że bardziej wirtuozowskim, i wykorzystywanej, jak w tym przypadku, jako aria di furore (gniewu).

 

Adina 3

 

Akcja zmierza do lieta fine czyli szczęśliwego zakończenia, okupionego jedynie śmiercią poczciwego ogrodnika Mustafy, który sprzyjał kochankom, a nie doczekał się nawet własnego numeru. Wcielił się w niego turecki bas Gökmen Şahin. Z kolei autorką kostiumów jest Turczynka Cennet Aydoğan, w czym widzieć można bezpośredni związek z treścią opery. Na przełomie stuleci XVIII i XIX modne były bowiem opery o fabule orientalnej. A więc Oszukany kadi Glucka, Mozartowskie: Zaida Uprowadzenie z serajuKarawana do Kairu Grétryego, a w Polsce Sułtan Wampun Elsnera i Marcinowa w seraju Kurpińskiego. Także Rossini miał już w swym dorobku Turka we WłoszechPoza Mozartem jednak żaden z nich w najmniejszym stopniu nie zaprzątał sobie głowy orientalną stylizacją muzyczną. Orkiestra krakowskiej Filharmonii rozmieszczona została pod estradą tak że, siedząc na balkonie, mogłem poczuć się jak w operze, nie widząc dyrygenta Luciano Acocellę.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART