opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Odnowa opery nadchodzi z Australii albo „Hamlet“ zdekonstruowany

W postaci operowej wersji Szekspirowskiego Hamleta, będącego dziełem australijskiego kompozytora Bretta Deana (transmisja z nowojorskiej Metropolitan Opera, obejrzana 18 czerwca w krakowskim kinie Kijów, należącym do sieci Apollo-Film). Postępując zgodnie z hasłem stanowiącym tytuł autotematycznej opery  Antonia Salieriego „Pierwszeństwo muzyki przed słowami“, Dean wyprowadził ten rodzaj ze ślepego zaułka, w który pchnął go Wagner, i przywrócił znaczenie potędze żywiołu muzycznego.

 

Hamlet,MET 1

 

Podążył w tym zakresie drogą wyznaczoną przez wczesne kompozycje wokalno-instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego (Kosmogonia, Złożenie do grobu) czy operę Than Duna Marco Polo, a którą oni sami szybko zarzucili, poddając się Wagnerowskiemu ukąszeniu. W tym celu do pewnego stopnia dekonstrukcji uległ literacki pierwowzór i tworząca go werbalna substancja. Stąd na samym początku pojawia sie w ułomnej formie incipit słynnego monologu tytułowego bohatera „i nie być“.

 

Hamlet,MET 2

 

W takiej też postaci przywołana zostaje już na samym początku jego końcowa kwestia: „Reszta jest“. Także Rosencrantz i Guildenstern (jako figury komiczne obsadzeni  zostali przez kontratenorów: Arycha Nussbauma Cohena i Christophhera Lowreya) nie giną, lecz w dalszym ciągu przejmują rolę odgrywaną przez Ozryka. Na muzyczne kontinuum składają się krótkie numery: arie i ansamble, wypełnione wszakże nowoczesnym językiem muzycznym, odwołującym się w większym stopniu do sonoryzmu, w mniejszym do minimalizmu. Przywrócona zostaje pierwszoplanowa rola śpiewu, z jego wokalną ornamentyką dominującą nad przekazem werbalnym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART