opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 lipiec 2022       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Mitrydates, król Pontu” Mozarta na scenie Opery w Kopenhadze

Z dużym zainteresowaniem oczekiwałam premiery Mitrydates król Pontu. Bo wyglądało to bardzo ciekawie – rzadko grywane dzieło zaledwie 14. letniego Mozarta (premiera miała miejsce w roku 1770 w Mediolanie), zapowiadano jako prawdziwą sensację – niemiecki reżyser Ralf Pleger postanowił bowiem przedstawić utwór jako coś w rodzaju „Gesamtkunstwerk” i zaprosił do współpracy nowoczesny balet z Malmø po drugiej stronie Sundu, oraz znaną kopenhaską orkiestrę barokową, Concerto Copenhagen pod dyrekcja Larsa Ulrika Mortensena. Reżyser zapowiedział, że przedstawienie bazuje na jakościach pozawerbalnych, za pomocą „wizualnych metafor choreograficznych”, jak można było przeczytać w drukowanym programie. Opera, która w wersji oryginalnej ma trwać około pięciu godzin, została skrócona o tyle, że kopenhaskie przedstawienie mieści się w czasie niespełna trzech godzin. Skróty poczyniono w miarę automatycznie, skreślając wszystkie recytatywy.

 

Mitirdate,Kopenhaga 1

 

Tak więc te trzy godziny muzyki to zbiór arii w formie da capo. Jednakże bez recytatywów, streszczających akcje przedstawienia, widz w ogóle nie wie, o co w operze w ogóle chodzi. Z programu dowiadujemy się, że Mitrydates (król perski, ale jest to fakt bez znaczenia) ma dwóch synów, zakochanych w tej samej księżniczce, a więc w stanie konfliktu. Na dodatek księżniczka (Aspasia) przeznaczona była dla samego króla.

 

Mitirdate,Kopenhaga 2

 

Król decyduje się wszystkich zabić, co mu się nie udaje, bo sam umiera (z niewiadomych przyczyn). Reżyser, Ralf Pleger, postanawia całą akcję przekazać widzowi jako halucynacje króla będącego mistrzem trucizn, który zatruł również przypadkowo i siebie, stąd te halucynacje. A wszystko to jeszcze zdominowane „mitycznymi falami Morza Czarnego” (cytat z programu), na którego wybrzeżach Mitrydates miał kiedyś panować. Koncepcja nie tylko bardzo nierealistyczna, jak i zupełnie niezrozumiała dla widza – chyba, że przeczytał wywody reżysera przed początkiem spektaklu. Bo to, co się dzieje na scenie jest zupełnie niezrozumiale. Nie dość tego, że w obsadzie – według barokowego zwyczaju – znalazło się miejsce dla śpiewaków kastratów, których role dzisiaj wykonują albo śpiewaczki, albo kontratenorzy, to jeszcze wszyscy zostali ubrani w jednakowe kostiumy, tyle że w różnym kolorze.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART