GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Cyrulik Sewilski” Rossiniego w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 1 z 4
Podobno Rossini skomponował Cyrulika Sewilskiego w trzy tygodnie, chociaż niektóre źródła zawierają nawet śmiałą i dość mało prawdopodobną tezę, iż dokonał tego przez zaledwie dziewięć dni. Tak naprawdę nie ma to jednak większego znaczenia, albowiem ostatecznie liczy się jedynie końcowy efekt, który w tym przypadku wciąż niezmiennie oczarowuje kolejne pokolenia widzów.
Rzeczona pozycja porywa bowiem ogromnym bogactwem muzycznym, wysmakowanym i wciągającym (niezależnie od ewidentnych słabości) librettem Cesarego Sterbiniego i niewyczerpanymi zasobami teatralnego humoru. Trudno się zatem dziwić, iż w tych trudnych i nienapawających optymizmem czasach dyrekcja Théâtre du Capitole w Tuluzie postanowiła zakończyć niezwykle udany sezon właśnie tą doskonale wpływającą na morale widzów pozycją.
Zaprezentowano ją w koprodukcji z monachijskim Staatstheater i Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, w nieco szalonej inscenizacji austriackiego reżysera Josefa Ernsta Köpplingera, który zaprosił do współpracy scenografa Johannesa Leiackera, kostiumologa Alfreda Mayerhofera i reżysera świateł Michaela Heidingera. Niepodważalną zasługą Köpplingera jest oszczędzenie publiczności, szukającej rozrywki i oderwania od przygnębiającej rzeczywistości, niezrozumiałych transpozycji i przyklejania na siłę do arcydzieła Rossiniego wydumanego przesłania, którego w nim po prostu nie ma. Unosząca się do góry kurtyna odsłania umieszczony pośrodku sceny w donicy kaktus, stający się centralnym motywem całej realizacji, w jednoznaczny sposób nawiązującym do padających w libretcie słów: „kto się jego dotknie, ten się ukłuje”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |