GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKonkursowe szranki
Strona 1 z 2
W tego rodzaju szranki stają i same konkursy. Turniejów wokalnych, pianistycznych czy wiolinistycznych jest już teraz bez liku. Żeby przyciągnąć uwagę oraz uczestników, trzeba znaleźć oryginalną formułę. Do takich należy pierwszy i, miejmy nadzieję, nieostatni, konkurs duetów fortepianowych, zorganizowany w Krakowie przez miejscową Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego. W piątek 29 kwietnia odbyły się jego przesłuchania finałowe z orkiestrą.
Pierwsza trójka to były pary mieszane, a czwarta złożona z dwóch pań. Pierwszy duet: Maite Leon Ruiz i Anton Dołgow Wikułow wybrał Koncert d-moll Francisa Poulencka. W skrajnych ustępach o charakterze wybitnie motorycznym raził nieco perkusyjny dźwięk, choć do pewnego stopnia taki ton nadaje utworowi użycie dominujących w instrumentacji werbla i kastanietów, a także wielkiego bębna i zeli, przy „rzucającej się w uszy“ nieobecności kotłów.
A zatem walory pianistów pod względem urody dźwiękowej w pełni dochodziły do głosu dopiero w odcinkach bardziej refleksyjnej natury, utrzymanych w lżejszej dynamice. Drugiemu, polskiemu duetowi (Annie Wielgus i Grzegorzowi Nowakom) trudno się było odnaleźć po takim fajerwerku instrumentalnym jak utwór Poulencka, mimo że w środkowym ogniwie odwołuje się on do motywu z Mozartowskiego Koncertu d-moll. Niewątpliwie ustępuje tamtemu jego X Koncert podwójny Es-dur KV 365. Artyści posługiwali się dźwiękiem przynależnym Mozartowi, a przynajmniej uważanym za taki, przypisywanym mu i utrwalonym przez tradycję i wynikającą z niej praktykę wykonawczą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |