opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2022       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ćwiczenia z „Wesela”

Nawet egzamin z przedmiotu „sceny klasyczne wierszem”, który zdają studenci III roku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, może być ciekawym spektaklem. Nie znajdziemy tu wielkiego misterium o Polsce, jej mitach i niemożności, odbierzemy za to pokaz ludzkich emocji, gdy w młodych ludziach buzują hormony. Tylko tyle i aż tyle. Wierszowane strofy Wesela Wyspiańskiego zostały poszatkowane, rozłożone na głosy – cztery żeńskie i pięć męskich. Można sobie porównywać jak kilku chłopców mówi tekstem Pana Młodego, a kilka dziewcząt wciela się w Pannę Młodą, ale także w druhny, jest nawet trzech księży w sutannach, którzy nieoczekiwanie stanowią grupę, ale szybko zrzucają swe sukienki i znów wracają do ról weselników: Poety, Czepca, Dziennikarza, Jaśka, Gospodarza, Wernyhory.

 

Cwiczenia 1

 

Wszystko zostało przemieszane dokumentnie, więc jakiś obcokrajowiec, który nie chodził do polskiej szkoły, ale rozumie narzecze, szybko by się pogubił. W sumie można uznać, że adepci teatru szlifują grę aktorską: w zadyszce, w udawanym podnieceniu, w stanie alkoholowego zamroczenia, w tańcu, w niewybrednych zalotach, podczas bójki itd.

 

Cwiczenia 2

 

Prócz tradycyjnej muzyki w izbie weselnej w wykonaniu ludowej kapeli artyści muszą jeszcze włączyć do swego repertuaru tańce towarzyskie z krajów latynoskich, wydawać różne okrzyki, trochę śpiewać i tworzyć nastrój zabawy, która naraz, w tym 40-minutowym spektaklu, kończy się i wtedy pozostaje tylko proroczy tekst Stanisława Wyspiańskiego. Nie ma tu przysłowiowego „a to Polska właśnie”, ale za to kilka razy powtarza się, że „trza być w butach na weselu”. Ot takie sobie ćwiczenia, których bez solidnego warsztatu aktorskiego byle samouk czy naturszczyk nie jest w stanie wykonać. Tutaj od razu widać, kto się nie potrafi poruszać rytmicznie, kto jest nieco ociężały, albo ma kluski w gębie. Ale to jest mimo wszystko teatr i budząca uznanie wyobraźnia reżysera Wojciecha Malajkata, który ułożył dosyć karkołomną listę zadań scenicznych, podzielił role, nadał tempo i zapewne również wystawił oceny. Moim zdaniem wysokie.

                                                                          Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART