GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFenomen „Królewny Śnieżki“
Strona 1 z 2
W skali światowej nie zdarza się, aby ta sama inscenizacja jakiegoś spektaklu przetrwała na scenie ponad pół wieku. W międzyczasie zmieniły się przecież gusty realizatorów, sposoby odtwarzania postaci, technika gry scenicznej, wreszcie ambicje dyrektorów teatrów, którzy usuwają stare spektakle, chcąc preferować własne realizacje.
Tak się nie stało w Łodzi. Przed ponad pięćdziesięciu laty legendarny ówczesny dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego Zygmunt Latoszewski, w gabinecie Stanisława Piotrowskiego, pierwszego – również legendarnego – dyrektora naczelnego tego Teatru, zwrócił się do jeszcze bardziej legendarnego twórcy zespołu baletowego i jego pierwszego szefa – Witolda Borkowskiego: Panie Kolego, musimy pozostawić po sobie jakiś rzetelny spektakl dla dzieci. Proszę spotkać się z kompozytorem Bogdanem Pawłowskim i wymyśleć coś! On skomponuje muzykę, a pan inscenizację i choreografię. Niech to będzie na przykład Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, dodał Stanisław Piotrowski. – Pod warunkiem, że pan dyrektor napisze szkic libretta – zaproponował Witold Borkowski.
W ten sposób powstał balet Królewna Śnieżka, który tylko w Łodzi zagrany był ponad 500 razy. W jubileuszowym programie interesująco zredagowanym przez Iwonę Marchewkę i Tomasza Graczyka (gratulacje!) wymieniono aż 47 teatrów na całym świecie, gdzie wykonano Śnieżkę, od Ameryki (mnóstwo realizacji), po kraje nadbałtyckie, Rosję, Ukrainę, Jugosławię, Holandię i niemal wszystkie sceny polskie.
W latach osiemdziesiątych cała Europa święciła jubileusz Braci Grimm, autorów bajki o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach. Z tej okazji daliśmy kilkadziesiąt swoich spektakli w Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Belgii. Wszędzie z owacjami, kompletami publiczności i powtórnymi zaproszeniami. Kiedy obejmowałem Teatr Wielki, na parkingu stało tylko 7 samochodów pracowników. Po 10 latach, gdy opuszczałem Łódź, było ich już ponad 200. Przyczyniły się do tego również tournée Śnieżki po Europie.
Na czym polega fenomen tego spektaklu? Moim zdaniem na prześlicznym temacie dla dzieci, który z równą przyjemnością oglądają dorośli. Na celnym pomyśle inscenizacyjnym Witolda Borkowskiego, wspartym układem choreograficznym, realizowanym z równą powagą i profesjonalizmem, jakby to była Romeo i Julia, Jezioro łabędzie, czy Pan Twardowski. Przez te wszystkie 52 sezony występowały w tym przedstawieniu najlepsze tancerki i tancerze, gwiazdy łódzkiego baletu: Iwona Wakowska, Ewa Wycichowska i jeszcze kolejno 20 balerin (Śnieżki).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |