opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Włochy ponad wszystko

Inscenizacja Włoszki w Algierze Gioacchino Rossiniego oglądana na ekranach Multikin stała się okazją do patriotycznego wzmożenia wszystkiego co włoskie, co zresztą zapewne było intencją samego kompozytora. Akcentów italiańskich w przedstawieniu jest sporo, np. koszulka głównego amanta Lindora (tenor Edgardo Rocha) ma obrębione ramiączka na trójkolorowe barwy włoskie zielono-biało-czerwone. Lindor, to jakoby włoski jeniec czy też niewolnik. Pojawia się też chór niewolników włoskich tutaj występujący jako drużyna piłkarska z włoskim logo na błękitnych koszulach, umazana i poobijana po przegranym meczu (a może wygranym?).

Wloszka 10

Ci piłkarze-niewolnicy też spiskują, aby na specjalnym okręcie uciec z Algieru. Cała intryga została tak skrojona i uwspółcześniona przez znakomity duet reżyserski Moshe Leiser i Patrice Caurier w taki sposób, aby akcja toczyła się dzisiaj w Algierze, gdzie są typowe bloki mieszkalne, odrapane samochody, ale także można od czasu do czasu spotkać poganiacza wielbłądów. Ale najważniejszym proitaliańskim przekazem w tej operze jest aria Isabelli (Cecilia Bartoli) skierowana do Lindora zachęcająca go do powrotu do Włoch, aby walczyć o wolność.

 

Wloszka 11

 

Ten fragment opery, oczywiście w Rossiniowskiej stylistyce z dużą liczbą koloratur i ozdobników, nieodparcie przypomina Arię Hanny ze Strasznego dworu Moniuszki. Rzecz jasna Moniuszko to już inna muzyczna epoka. Rossini wyrastał z klasycyzmu, nawet do recytatywów akompaniował, jak u Mozarta – klawesyn, Moniuszko był romantykiem, jego muzyczne komunikaty były o wiele głębsze, ale Aria Hanny zachęcająca młodych Polaków do zbrojnego udziału w walce o wolność, jest praktycznie o tym samym, co aria Isabelli.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART