opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-178.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Marta Gardolińska ratuje „Carmen” w Strasburgu

Do wykreowania opisanej w libretcie rzeczywistości służyły też atrakcyjnie zaplanowane i zróżnicowane stroje (Virginie Gervaise), które wskazywały na przeniesienie akcji w bliższe nam czasy. Wreszcie prowadzona za pomocą żarówek i spotów przez Philippe’a Berthomégo reżyseria świetlna także przyczyniała się do przejrzystego kreślenia kolejnych miejsc akcji, jednocześnie sugestywnie tworząc zmienne klimaty. Ta skromna oprawa plastyczna miała na celu nierozpraszanie widza i skoncentrowanie całej jego uwagi na grze scenicznej, w której prowadzeniu Sivadier jest niekwestionowanym mistrzem. Przy czym mieliśmy tu do czynienia nie tylko z wyrafinowanym aktorstwem solistów, ale także z wyczuwalną troską reżysera dotyczącą ustawienia epizodów zbiorowych, w których każda jednostka nabierała indywidualnych cech.

 

Carmen,Strasburg 4

 

Należy jeszcze zauważyć, że w celu przełamania wspomnianych wyżej stereotypów Sivadier wprowadził dodatkowo do swojej wizji humorystyczne akcenty, jak chociażby przerysowana, ocierająca się czasem o karykaturę gestykulacja poszczególnych protagonistów. I tak na przykład panowie głaskali się z lubością dłońmi po czuprynach, panie przesadnie wypinały biusty, a Carmen drażniła się ze składającym jej miłosne deklaracje kapralem parodiując grę na skrzypcach. Co ważne, nawet drugoplanowe postacie zostały wciągnięte do warto przebiegającej i pozbawionej „martwych” punktów akcji scenicznej. Ta ostatnia sporo zyskiwała za sprawą płynnego przechodzenia od śpiewu do nieco uwspółcześnionych dialogów, podawanych z przekonaniem i wiarygodnie, a nie sztucznie recytowanych, jak to na ogół ma miejsce. Wreszcie warto jeszcze podkreślić, że w omawianej inscenizacji, jaką miałem niegdyś okazję obejrzeć w Lille, Carmen nie była jedynym ucieleśnieniem wybujałego erotyzmu, albowiem pozostałe postacie również emanowały cielesnym pożądaniem, często manifestowanym w dość zabawny sposób, o czym już była wyżej mowa. To subtelne oscylowanie pomiędzy tragedią i lżejszym tonem pozwalało Sivadierowi ekspresyjnie budować organicznie wyprowadzaną z muzyki Bizeta narrację dramaturgiczną. Ułatwiało też bardziej sugestywne kreślenie profili psychologicznych bohaterów i wydobywanie skomplikowanych relacji, jakie zachodzą pomiędzy nimi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART