GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Łucja z Lammermooru” Donizettiego w Opéra Royal de Wallonie
Strona 2 z 4
Mamy tu do czynienia z tradycyjną, a jednocześnie odznaczającą się elegancją inscenizacją, przywołującą realia Szkocji z siedemnastego wieku, szczególnie wyraźnie podkreślone za pomocą kostiumów Fernanda Ruiza. Scenografia Jean-Guy Lecata ukazuje dwa główne - rozdzielone nagimi pniami - miejsca akcji: ruiny zamku Ravenswood, należącego do wrogów Ashtona, oraz mroczną komnatę zamku Wolf’s Crag, w której przebywa samotny Edgar.
Ilustrujące owe miejsca elementy scenograficzne obracają się wokół własnej osi, odsłaniając w ten sposób ich wnętrza. Są też przesuwane po powierzchni scenicznej, co z kolei pozwala zręcznie nakreślać zmieniające się pola działania. Dzięki temu widzowie mogą się na przykład stać świadkami popełnionej przez Łucję zbrodni, dokonanej w jej znajdującym się na piętrze pokoju, podczas gdy w tym samym czasie na dole trwa radosna uczta ślubna. Tak skomponowany obraz przemawia bezpośrednio do publiczności i nie wymaga uprzedniego wczytywania się w zawiłe wynurzenia reżysera, jak to się nieraz w przypadku różnych inscenizacji dzieje.
Całości dopełnia zjawiskowo prowadzona gra świateł, kreująca tajemnicze i utrzymane w romantycznej stylistyce klimaty (Sylvain Geerts). Nie ma jednak udanej realizacji rzeczonej opery bez solistki będącej w stanie sprostać wyjątkowo wygórowanym wymaganiom tytułowej roli. Pod tym względem Opera w Liège stanęła na wysokości zadania, zapraszając do udziału w omawianym przedstawieniu czeską sopranistkę koloraturową Zuzanę Markovą, która od wielu lat uczyniła z partii Łucji swoją specjalność. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |