opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-169.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wina Puszkina, który z grobu powstał

To Aleksandr Puszkin odpowiedzialny jest za oczernienie postaci Antonia Salieriego, którego w jednej ze swoich tzw. małych tragedii Mozart i Salieri obciążył winą za otrucie genialnego Wolfganga Amadeusa. Później tę czarną legendę utrwalili Nikołaj Rimski-Korsakow w operze opartej na dziele swego rodaka, a dalej Peter Shaffer w sztuce Amadeusz, a Miloš Forman w jej adaptacji filmowej pod tym samym tytułem. I właśnie dzieło Rimskiego-Korsakowa po raz trzeci powróciło na afisz Opery Krakowskiej (premiery 20 i 21 listopada 2021).

 

Mozart i Salieri 1

 

Wcześniej zagrane zostało 24 marca 1981 roku w dawnej Operetce, obecnie westybulu i foyer Opery, w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej i scenografii Jerzego Mechlińskiego, który zaśpiewał zarazem Salieriego, oraz 6 stycznia 2002 w Teatrze im. Słowackiego w reżyserii Willego Schlutera i pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego). Obecne wystawienie o tyle różni się od przyjętej dziś praktyki, że grane jest w polskim przekładzie Jerzego Snakowskiego. Wynika to prawdopodobnie z założenia krakowskich realizatorów: Freda Apkego i Marty Klubowicz, wprowadzających postać Puszkina tworzącego właśnie swój dramat.

 

Mozart i Salieri 2

 

Kolejne fazy jego powstawania ilustrowane są przez odpowiednie ustępy z opery Rimskiego-Korsakowa. Stąd, dla zapewnienia spójności, aby partie mówione nie kłóciły się ze śpiewanymi, zdecydowano się ostatecznie na wybór jednej wersji językowej. Mamy zatem do czynienia z popularnym niegdyś montażem muzyczno-poetyckim. Zarazem w zamierzeniu inscenizatorów los Mozarta, którego personifikacją jest Postać w czerni, stanowi jakby prefigurację tego sądzonego rosyjskiemu poecie, kolejnemu geniuszowi padającemu ofiarą miernot, składających się na carski aparat ucisku, z władcą o mentalności policmajstra.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART