GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Madame Butterfly” Pucciniego w Opéra d’Avignon
Strona 3 z 4
Przy czym z jednej strony chodzi tutaj o wpatrzoną w swojego „yankee” Japonkę, z drugiej zaś - o bardziej ogólny wpływ Ameryki na wyobraźnię i sposób życia Japończyków na początku dwudziestego wieku. W takim ujęciu samo pojęcie egzotyzmu nabiera tutaj dość dwuznacznego wydźwięku. W omawianej inscenizacji uderza też zasugerowane ubiorami (kostiumy Nathalie Berard-Benoin i Françoise Raybaud) kulturowe przeistoczenie się tytułowej bohaterki, która tradycyjne kimono tak chętnie i bezrefleksyjnie zamienia na utrzymany w zachodnim stylu strój.
To zapewne do tego zewnętrznego przeobrażenia nawiązują kolejne projekcje wideo Paulo Correia, zaskakujące widza utrzymanymi w konwencji glamour migawkami, tak bardzo charakterystycznymi dla amerykańskiego przemysłu filmowego. Owe migawki zapowiadają w dodatku pojawienie się nowej małżonki Pinkertona - Kate, której wygląd kojarzy się z wizerunkiem hollywoodzkich gwiazd.
Ważną rolę w budowaniu omawianej wizji opery Pucciniego odgrywa tutaj zjawiskowo prowadzona reżyseria świateł, zanurzająca kreowaną na scenie rzeczywistość w zimnym i nieprzyjaznym klimacie. Ciekawym zabiegiem jest eksponowanie epizodów, w których Butterfly wpatruje się we własny wizerunek, tak jakby nieuchronnie zmierzająca ku śmierci dziewczyna stawała twarzą w twarz z własnym przeznaczeniem. W tej roli sopranistka Héloïse Koempgen wzrusza ekspresyjną grą aktorską, która znajduje pełne wsparcie w subtelnie prowadzonych i delikatnych jak jej bohaterka frazach, a także zjawiskowo brzmiących pianach, wstrząsających lamenti czy oddanych za pomocą mocnego i soczyście nasyconego głosu wybuchach rozpaczy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |