GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Madame Butterfly” Pucciniego w Opéra d’Avignon
Strona 2 z 4
Przypomnijmy, że libreciści Luigi Illica i Giuseppe Giacosa sytuują akcję w Nagasaki końca dziewiętnastego wieku, inaczej mówiąc w okresie współczesnym w stosunku do prapremiery samej opery. Otóż Benoin respektuje owo miejsce akcji, ale przenosi ją czasowo do momentu zakończenia drugiej wojny światowej, a dokładniej - do sytuacji po 9 sierpnia tego samego roku, kiedy to nad tą japońską metropolią została zdetonowana plutonowa bomba atomowa.
W prezentowanym teraz w Awinionie przedstawieniu zostaje zatem przywołana rzeczywistość zdewastowanego w straszliwy sposób miasta, o czym przypomina nam widok spalonych drzew, ruiny i plastikowe podróbki żywych kwiatów. W tej postapokaliptycznej scenerii wznosi się prowizoryczny dom i udająca ogródek górka kamieni (scenografia Jean-Pierre Laporte).
Na utrzymanym w czarno-czerwonej tonacji tle wyświetlane są czasem projekcje wideo, ukazujące sceny wojenne, a tragiczny kontekst konfliktu zbrojnego przywołują też szaro-popielate, przypominające żołnierskie mundury stroje chórzystów. Kiedy stręczyciel Goro odkrywa przed amerykańskim małżonkiem Cio-Cio San jego nowy dom, pokazywana nam jest makieta, tak jakby Benoin chciał w ten sposób przywołać wysiłek włożony w napawającą wiarą w lepszą przyszłość odbudowę zniszczonego miasta. Owo podnoszenie z ruin dotyczy też w symbolicznym wymiarze wewnętrznej przemiany żyjącej nowo narodzoną nadzieją dziewczyny. Ponadto reżyser czytelnie podkreśla zderzenie dwóch światów: zachodu i zafascynowanego nim wschodu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |