GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Muzyka czasów rozpadu”
Strona 1 z 2
Takie skojarzenie nasunęło mi się w trakcie wykonania „Agnus Dei” op. 84 Horațiu Rădulescu w ramach koncertu 14 listopada, stanowiącego postscriptum do XIX Festiwalu Muzyki Współczesnej „Sacrum Profanum” sprzed pół miesiąca. A zatem, że w nich i dźwięk ulega rozpadowi, w tym przypadku na składowe harmoniczne czyli alikwoty, z których na powrót układa się przebieg muzyczny w kompozycjach twórców orientacji spektralnej. Utwór rumuńskiego kompozytora jest duetem na skrzypce i altówkę o wyspekulowanej aurze brzmieniowej, nieodznaczającej się wszakże ani urodą ani niezwykłością kolorystyczną.
Stawia za to przed odtwórcami wysokie wymagania. Z tego niewdzięcznego zadania w pełni wywiązały się Barbara Mglej i Paulina Woś. Niespełna dziesięciominutowe „Agnus Dei” stanowiło wprowadzenie do głównego punktu programu – wykonania „Wiru czasów” (Vortex temporum) Gérarda Griseya, czołowego przedstawiciela tego kierunku.
Na jego tle tenże wywierał tym większe wrażenie, odznaczając się autonomicznymi walorami brzmieniowymi, dostarczającymi słuchaczom znacznej satysfakcji sensualnej natury. Do wyszukanych efektów brzmieniowych, przez sonorystów (np. Witolda Szalonka w „1+1+1+1”) uzyskiwanych na drodze intuicyjnej, spektraliści dochodzą poprzez analizę widma akustycznego. Wspomniany jego rozbiór na alikwoty zapewnia uzyskiwanie olbrzymiego bogactwa walorów barwowych. „Wir czasów” – z jego dokładną analizą, dokonaną przez krakowskiego muzykologa Krzysztofa Kwiatkowskiego na łamach Res Facta Nova nr 20, zapoznać się można także w sieci – przeznaczony jest na sekstet złożony ze skrzypiec, altówki, wiolonczeli, fletu (w tym sopranowego oraz basowego), klarnetu (także basowego) i fortepianu.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |