opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Muzyka czasów rozpadu”

Takie skojarzenie nasunęło mi się w trakcie wykonania „Agnus Dei” op. 84 Horațiu Rădulescu w ramach koncertu 14 listopada, stanowiącego postscriptum do XIX Festiwalu Muzyki Współczesnej „Sacrum Profanum” sprzed pół miesiąca. A zatem, że w nich i dźwięk ulega rozpadowi, w tym przypadku na składowe harmoniczne czyli alikwoty, z których na powrót układa się przebieg muzyczny w kompozycjach twórców orientacji spektralnej. Utwór rumuńskiego kompozytora jest duetem na skrzypce i altówkę o wyspekulowanej aurze brzmieniowej, nieodznaczającej się wszakże ani urodą ani niezwykłością kolorystyczną.

 

Sakrum profanum 12

 

Stawia za to przed odtwórcami wysokie wymagania. Z tego niewdzięcznego zadania w pełni wywiązały się Barbara Mglej i Paulina Woś. Niespełna dziesięciominutowe „Agnus Dei” stanowiło wprowadzenie do głównego punktu programu – wykonania „Wiru czasów” (Vortex temporum) Gérarda Griseya, czołowego przedstawiciela tego kierunku.

 

Sakrum profanum 13

 

Na jego tle tenże wywierał tym większe wrażenie, odznaczając się autonomicznymi walorami brzmieniowymi, dostarczającymi słuchaczom znacznej satysfakcji sensualnej natury. Do wyszukanych efektów brzmieniowych, przez sonorystów (np. Witolda Szalonka w „1+1+1+1”) uzyskiwanych na drodze intuicyjnej, spektraliści dochodzą poprzez analizę widma akustycznego. Wspomniany jego rozbiór na alikwoty zapewnia uzyskiwanie olbrzymiego bogactwa walorów barwowych. „Wir czasów” – z jego dokładną analizą, dokonaną przez krakowskiego muzykologa Krzysztofa Kwiatkowskiego na łamach Res Facta Nova nr 20, zapoznać się można także w sieci – przeznaczony jest na sekstet złożony ze skrzypiec, altówki, wiolonczeli, fletu (w tym sopranowego oraz basowego), klarnetu (także basowego) i fortepianu. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART