GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Stiffelio” Verdiego w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 6 z 6
Religia jest tu przywoływana poprzez ułożone na stole egzemplarze Biblii, a niektóre biblijne epizody również znajdują w tej inscenizacji dyskretne odzwierciedlenie: na przykład kapiące z góry krople (po wyjawieniu cudzołóstwa Liny), wyraźna aluzja do biblijnego potopu.
Z kolei finał pierwszego aktu przyjmuje formę bankietu, podczas którego członkowie zgromadzenia zajmują miejsca przy frontalnie ustawionym stole, przy którym zasiada również Stifellio: obraz ten nasuwa skojarzenia z Ostatnią Wieczerzą.
Największe wrażenie wywiera jednak końcowy epizod rozgrzeszenia, kiedy to świątynię zaczyna otaczać rozlewająca się po całej scenie woda, znak oczyszczenia z wszelkich grzechów, którą pokrapiają się wszyscy uczestnicy tej ceremonii. Znakiem wyzwolenia jest też otwarcie się zamkniętej i opresyjnej do tej pory przestrzeni na zewnętrzny świat i zanurzenie jej w intensywnie jasnym świetle. I tak oto z jednej strony Ravella podąża wiernie za realiami i treścią libretta, zaś z drugiej buduje spektakl o mocno eksponowanym wymiarze symbolicznym, jakby oparty na serii żywych obrazów. Krótko mówiąc, nieznana większości widzów opera, została im zaprezentowana w pięknej formie inscenizacyjnej i na fantastycznym poziomie muzycznym. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |