GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Stiffelio” Verdiego w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 2 z 6
Dopiero w 1968 roku ów odnaleziony i zrekonstruowany oryginał stał się podstawą do wystawienia Stiffelia w Parmie, zaś w roku 1994 zaprezentowano jego jedyną francuską inscenizację w Reims. Dobrze się zatem stało, że 10 października tego roku, czyli dokładnie w 208. rocznicę urodzin kompozytora, rzeczone dzieło pojawiło się w repertuarze Opéra du Rhin w Strasburgu.
Pierwszym wrażeniem, jakie wynosi widz po obejrzeniu tej opery, jest jej mroczny od początku do końca klimat. Cała akcja rozgrywa się w środowisku protestanckim dziewiętnastowiecznego Salzburga, w ponurej scenerii zamku, cmentarza i świątyni. Ponadto wydobyte zostają mroczne charaktery i gorączkowe emocje bohaterów, dodatkowo podkreślane wywołującą niepokój swoim wewnętrznym napięciem muzyką.
Na przestrzeni trzech aktów nie pojawia się ani jeden epizod czułości czy radości, brakuje też tutaj efektownych zwrotów dramaturgicznych. W dodatku już od pierwszej sceny sytuacja jest jasno nakreślona, a wszystkie postacie bez zwłoki zaprezentowane. Otóż Stiffelio, pastor protestanckiej sekty, po powrocie z misji do zamku hrabiego Stankara, dowiaduje się, że młody Rafael uwiódł jego żonę Linę i że przeczuwając niebezpieczeństwo ratował się ucieczką, skacząc do rzeki. W pośpiechu zgubił papiery, które przewoźnik wyłowił i oddał Stiffeliowi, ale ten, w geście wielkoduszności, wrzuca je do ognia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |