GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Eugeniusz Oniegin” w Opéra Royal de Wallonie w Liège
Strona 2 z 4
Chodziło mu też o pokazanie zderzenia dwóch światów: z jednej strony pławiących się w bogactwie, znudzonych bezczynnością i pod każdym względem uprzywilejowanych mieszkańców stolicy, zaś z drugiej żyjących w biedzie i poniżanych wieśniaków. Ogólnie rzecz ujmując, w przedstawionej nam przez Vigiégo wizji krynoliny i petersburgskie bale ustępują miejsca groźnej atmosferze zbliżającej się rewolucji, a opowieść o nieszczęśliwej, bo niemożliwej do spełnienia miłości jest prowadzona równolegle z wątkiem historii rozpadającego się imperium. Już sam wygląd ubranego w mundur wojskowy Oniegina, wręczającego w dodatku Tatianie czerwoną książeczkę, wskazuje jednoznacznie, po której stronie znajduje się tytułowy bohater.
Cała akcja rozgrywana jest w skromnej dekoracji Gary’ego Mc Canna, składającej się z ruchomych paneli, pozwalających na zręczne przekształcanie poszczególnych perspektyw, których malarską wyrazistość wzmacnia świetnie zaprojektowane przez Henriego Merzeau oświetlenie.
W pierwszym akcie ubrani w utrzymane w stylu ziemskiej arystokracji stroje i symbolizujący Świętą Ruś chórzyści stwarzają wrażenie niepokoju i opresji już chociażby poprzez swoje usytuowanie z przodu sceny, w której centrum ustawiona jest kopuła cerkiewnej wieży z dominującym nad nią krzyżem. W akcie drugim ów dzwon zostaje wywrócony i spalony, jak się domyślamy w wyniku rewolucyjnych działań, na co wskazują przypisane chórzystom mundury Armii Czerwonej. Wreszcie podczas aktu trzeciego w salonie Księcia Gremina przytłaczają nas wielkie posągi Lenina i Stalina, świadczące o tym, że dawna arystokracja została brutalnie i bezlitośnie zastąpiona przez sowiecką nomenklaturę. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |