GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPełnoletnie Sacrum Profanum
Strona 1 z 4
Krakowski festiwal muzyki współczesnej Sacrum Profanum obchodziło w tym roku swoją „pełnoletniość”, będąc organizowanym po raz dziewiętnasty. Zarazem nieparzysty jubileusz „czterdziestosiedmiolecia i pół” obchodzili kameraliści z brytyjskiego Arditti Quartet. Z tej okazji w niedzielę 3 października przedstawili utwory stanowiące trzon i istotę swego repertuaru.
Przede wszystkim dotyczyło to dwóch klasyków muzyki nowoczesnej. II Kwartet smyczkowy György Ligetiego oddziałuje na słuchacza przede wszystkim swoją filigranową fakturą, uzyskaną między innymi dzięki zastosowaniu techniki mikrotonowej. Jądrem pięcioczęściowej kompozycji jest grane pizzicato środkowe ogniwo, stanowiące daleki odpowiednik scherza. Tetras Iannisa Xenakisa to sonorystyczne studium rozszerzonej artykulacji smyczkowego instrumentarium, czego ostatecznym efektem jest drapieżna brzmieniowość.
Kompozytor uzyskuje wszakże tego rodzaju rezultaty ekspresyjne na drodze spekulatywnej, wykorzystując w procesie twórczym formuły matematyczne. Obydwu kompozytorów, przy całych różnicach stylistycznych, łączy fakt, że urodzili się na terenie obecnej Rumunii: Ligeti w siedmiogrodzkim Târnăveni (węg. Dicsőszentmárton, niem. Sankt-Martin), Xenakis w mołdawskiej Brajli nad Dunajem. III Kwartet smyczkowy Helmuta Lachenmanna, mimo tytułu Krzyk (Grido) daleki jest od dźwiękowego brutalizmu, unikając w swym przebiegu muzycznym gwałtownych zwrotów czy agresywnych brzmień, miejscami odwołując się za to do techniki punktualistycznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |