opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pełnoletnie Sacrum Profanum

Sprawę komplikuje do pewnego stopnia fakt, że śpiewany tekst ułożony jest w sztucznym języku lożbańskim, stworzonym na potrzeby komunikacyjne ze sztuczną inteligencją. A zatem stanowi on dla odbiorcy wyłącznie czysty materiał dźwiękowy, mimo że tłumaczenie wyświetlane jest symultanicznie na ekranie. Na mniej radykalną skalę Nowak postąpił podobnie w operze ahat-ilī – siostra bogów, częściowo rozgrywającej się w martwych językach: akadyjskim, grece, łacinie i azteckim, przydających tej mitologicznej historii znamion archaiczności.

 

Sakrum profanum 5

 

Zabieg ten i tym razem wprowadza brechtowski efekt obcości, który w tym przypadku lepiej przetłumaczyć jako dziwności, która przekłada się na niepokojącą aurę dźwiękową. Muzyka ściśle podąża nie tyle za tekstem, ile przywoływanymi przezeń sytuacjami, nie stroniąc od czasu do czasu od dosłownej ilustracyjności, kiedy ostinato wiolonczeli naśladuje kroki.

 

Sakrum profanum 6

 

Kiedy indziej pojawia się stylizacja – w scenie dworskiej dają znać o sobie pierwiastki powściągliwej archaizacji. Solowa partia obejmuje zarówno śpiew, jak i melodyczną deklamację, a także mniej konwencjonalne środki artykulacji jak karykaturalne obniżanie głosu graniczące z charczeniem. Jej odtwórczyni – Joanna Freszel - w wirtuozowski sposób operuje tymi różnymi środkami wyrazu, płynnie przechodząc pomiędzy nimi. Z kolei orkiestra wchodzi z nią w bardzo zróżnicowane relacje, zawsze jednak pozostając na drugim planie i nie wysuwając się przed śpiewaczkę.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART