GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJednego dnia w Filharmonii
Strona 1 z 2
Głównym punktem programu koncertu filharmonicznego 2 października było wykonanie Symfonii jednego dnia – Krzysztof Kamil Baczyński in memoriam Wojciecha Widłaka, po raz pierwszy zaprezentowanej poprzedniego wieczora. Przebieg muzyczny stanowi kontinuum dźwiękowe z zaznaczającymi się odcinkami o różnej zawartości i utrzymane w odmiennej estetyce.
Zrazu mamy do czynienia z czystym, abstrakcyjnym malarstwem dźwiękowym bez bezpośrednich odniesień programowych, muzyką powstałą do możliwego, lecz nieistniejącego filmu. Dosłuchać się w tym można paraleli z podobnym podejściem do materii muzycznej w poemacie symfonicznym Kościelec 1909 Wojciecha Kilara. Można zatem mówić o swojego rodzaju zatrzymanej chwili znaczącej (na przykład dnia śmierci Baczyńskiego, kiedy jego życie nieodwołanie stało się zamkniętym rozdziałem, choć w Widmach Łukasza Orbitowskiego przeżył i po wojnie był socrealistycznym literatem), w której zarówno zawiera się to, co do niej doprowadziło, jak i wynikające z niej następstwo.
Do bardziej plakatowo dosadnych środków wyrazu kompozytor odwołał się w ilustracyjnej natury ustępie, kiedy rozlega się złowrogi przemarsz za sprawą tupiących muzyków, co nasunęło mi skojarzenia z poetyką muzyczną Gieorgija Swiridowa w utworach o tematyce rewolucyjnej, co pozwalało mu na odwoływanie się do radykalnych środków i niekonwencjonalnych źródeł brzmieniowych (na przykład odgłosów syren czy szczęku karabinów) bez narażania się na oskarżenia o formalizm. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |