GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJednego dnia w Filharmonii
Strona 2 z 2
W dalszym ciągu instrumentaliści skandują wyimki z wierszy poety, z tym że tekst stanowi raczej czyste tworzywo dźwiękowe, ponieważ jego znaczenie w znacznej mierze nie dociera do słuchaczy. Zamykające utwór szmerowe efekty, wydobywane przez pocieranie smyczkami ram instrumentów perkusyjnych czy strun skrzypiec, przywodzą na myśl skojarzenia z wdechami i wydechami chóru, w których wybrzmiewa Kosmogonia Krzysztof Pendereckiego.
Co prawda Wojciech Widłak u niego bezpośrednio nie studiował, będąc wychowankiem Marka Stachowskiego, ucznia tamtego, a więc można mówić o pewnej ciągłości, zwłaszcza że obecnie jest ich następcą jako rektor krakowskiej Akademii Muzycznej. Paweł Kotla i krakowscy filharmonicy z pełną rzetelnością podeszli do nowej partytury, by zapewnić jej jak najlepsze zaistnienie, choć o kwestiach interpretacyjnych będzie można mówić dopiero w konfrontacji z kolejnymi wykonaniami.
W drugiej części mieliśmy do czynienia z całkiem innym światem dźwiękowym, apoteozą tańca i wywoływanej przezeń spontanicznej radości, do czego okazją stały się brazylijskie rytmy zawarte w muzyce baletowej Dariusa Milhauda Byk na dachu op. 58. Jak pisze Jagoda Kubieniec w analizie utworu zamieszczonej w programie, jego, jego osnowę stanowi oryginalny refren ułożony przez kompozytora, natomiast epizody odwołują się do istniejących tematów samb i tang brazylijskich twórców, a zatem jest to swoisty kolaż muzyczny. Dyrygent skoncentrował się tym razem na wydobyciu wszelkich możliwych barw wynikających z efektownej instrumentacji. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |