GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDo czego doprowadzić może ćmienie zęba?
Strona 1 z 3
Między innymi do powstania opery, choć trudno dociec, na ile doświadczenie to było udziałem samych jej twórców? Osnowa fabularna Złotego smoka (the Golden Dragon) Pétera Eötvösa zawiera się bowiem pomiędzy motywem cierpień nielegalnego chińskiego imigranta z powodu bólu zęba a perypetiami pracowitej i zapobiegliwej Mrówki oraz płochego Konika Polnego z bajek Ezopa oraz Iwana Kryłowa.
A tytułowy złoty smok to nazwa azjatyckiej knajpy gdzieś w Niemczech lub Danii, skoro właściciel sąsiadującego z nią sklepiku nosi imię Hans, a jedna z klientek, powracająca z Chile stewardessa nazywa się Inga. Co prawda wątek związany z parą młodych kochanków mógłby wskazywać na Polskę, albowiem zajście przez dziewczynę w ciążę oznacza dla nich katastrofę i przekreślenie wszystkich dotychczasowych planów życiowych.
Scenografia poprzestaje natomiast na przywołaniu bliżej nieokreślonego, współczesnego wielkiego miasta. Tkanki tekstowej dostarczyła kompozytorowi sztuka Rolanda Schimmelpfenniga pod tym samym tytułem. Fabułę do pewnego stopnia uznać można za genderową, ponieważ postacie i wykonawcy nie są cispłciowi i wielokrotnie dają znać o sobie rozbieżności w tym zakresie. Zarazem płynne, transmutacyjne przechodzenie od jednej postaci do drugiej stanowi nawiązanie do eksperymentów teatru alternatywnego spod znaku Josepha Chaikina i jego Open Theatre, a zwłaszcza takich widowisk jak Wąż czy Wykańczarnia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |