GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDo czego doprowadzić może ćmienie zęba?
Strona 2 z 3
Z kolei trudno jednoznacznie orzec, na ile jest to pomysł dramaturga, kompozytora bądź reżyserki Karoliny Sofulak, że posłużono się metonimicznie skrzypcami, będącymi do czasu atrybutem Konika Polnego, ogrywanymi potem przy ukazaniu jego seksualnego wykorzystania, a zabójstwo ciężarnej dziewczyny pokrywa się jednocześnie z aktem ich destrukcji.
Przypomina to wywierające wstrząsające wrażenie znęcanie się nad Jezusem pod postacią drewnianej figury w Dialogus de Passione w niegdysiejszej inscenizacji Kazimierza Dejmka, a w widowisku pasyjnym Petera Schumanna i jego Bread and Puppet Theatre zastąpionego z kolei przez krzesło, czego nie dałoby się osiągnąć w przypadku żywego aktora, choć niekiedy w teatrach alternatywnych, na przykład argentyńskiej Comunie Baires, sceny zadawania tortur bynajmniej nie były markowane.
Muzyka Eötvösa posiada wybitnie funkcjonalny charakter, w czym tkwi zarówno jej siła, jak i słabość. Z jednej strony ściśle podporządkowana jest wymogom akcji, stąd w znacznej mierze odwołuje się do efektów onomatopeicznych, choć nie do końca w sposób dosłowny ilustrujących następujące po sobie sytuacje, na przykład surowość zimy poprzez szorstkie, niekiedy szmerowej natury brzmienia smyczków. To także instrumentalne glissanda czy ostinata, a w przypadku śpiewaków falsetowanie, gdy wcielają się w postacie kobiece. Z drugiej decyduje zarazem o jej do pewnego stopnia bezosobowości, braku indywidualnych rysów, wskutek czego po pewnym czasie wkrada się wrażenie monotonii. Momentami jednak nie sposób odmówić jej znacznego poczucia humoru (członkowie orkiestry zapowiadający chórem krótkie i długie pauzy), wprowadzającego dystans i poczucie gry. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |