GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTeresa Żylis-Gara (1930-2021): najsłynniejszy polski sopran II połowy XX wieku
Strona 8 z 18
Pamiętam, jak dyrektor Robert Satanowski żalił mi się, że odmówiła śpiewania partii Zyglindy w Walkirii, w pierwszym w Polsce w okresie powojennym Pierścieniu Nibelunga Wagnera, na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego. Ale rozumiałem Jej decyzję. Elza, Elżbieta – te partie Wagnerowskie śpiewała nawet Victoria de los Angeles, ale Zyglinda to partia zbyt dramatyczna.
Teresa Żylis-Gara miała ogromny repertuar, ale Jej mądrość polegała między innymi na tym, że wiedziała jak go kształtować. Gdy poznaliśmy się osobiście, a było to już w latach 80-tych, zapytałem o Aidę. Wydawało mi się, że z powodzeniem mogłaby ją zaśpiewać. Uśmiechnęła się i odpowiedziała: tak, ale nie chcę. Istnieją bowiem pewne partie, które chociaż teoretycznie leżą w zasięgu głosu, to akurat konkretny śpiewak czy śpiewaczka ich nie czuje. Nie zdziwiło mnie to, bo znałem wypowiedż Mirelli Freni na temat Butterfly. Dokonała dwóch fenomenalnych nagrań płytowych w studiu (von Karajan – DECCA 1974 i Sinopoli – DG 1987), ale zarzekała się, że nigdy nie wystąpi w tej partii na scenie i nie zrobiła tego, chociaż Aidę akurat śpiewała. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |