GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTeresa Żylis-Gara (1930-2021): najsłynniejszy polski sopran II połowy XX wieku
Strona 18 z 18
Ona i Teresa Żylis-Gara miały zasadniczo podobny repertuar, obejmujący przede wszystkim liryczno-dramatyczne partie kompozytorów włoskich, głównie Verdiego i Pucciniego. Obie śpiewały te same dwie partie Wagnerowskie: Elżbietę w Tannhäuserze i Elzę w Lohengrinie.
Ale Teresa Żylis-Gara miała szersze spektrum wykonawcze, bo obejmowało ono także wszystkie prawie główne partie sopranowe w operach Mozarta, których, o ile wiem Tebaldi nigdy nie wykonywała (poza niektórymi ariami), a ponadto kompozytorów francuskich, niemieckich i słowiańskich. Styl wokalny obu gwiazd charakteryzuje pewna marmurowa posągowość, która nie wyklucza subtelności i słodyczy. Obie stanowią wzorce, do których odnosić się mogą młodzi adepci sztuki wokalnej. No, ale niestety dzisiaj nie ma już takich głosów. Piotr Nędzyński
Tekst napisany z okazji przyznania doktoratu honoris causa dla Maestry i opublikowany jest za zgodą Akademii Muzycznej w Łodzi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |