opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Poznańskie moniuszkowskie masturbacje

 

Podobnie, to „tu na stole postaw świcę!”. A że nie było stołu, to Maciej zaśpiewał „tu na ziemi postaw świcę”. Natomiast w arii Skołuby przy słowach „zażyj tabaki” posłużono się skrętami narkotyków, bo to takie bardziej współczesne i ponoć bliższe dzisiejszemu widzowi. Tego typu bezsensów przytoczyłbym dużo więcej, ale posądzony, że się czepiam wspomnę tylko o scenie kuligu, w której uzbrojone w grabie i kosy chłopstwo wystąpiło w dzień Nowego Roku, jakby z rewolucją agrarną, albo – dla „uwspółcześnienia” – jakąś blokadą drogową.

 

Te i inne „samogwałty” na Strasznym dworze popełniła młoda jeszcze Włoszka Ilaria Lanzino, najpierw chórzystka z Theater an der Wien, potem jako asystentka reżysera kilku spektakli dla dzieci w niemieckich teatrach prowincjonalnych. Aby reżyserować w Poznaniu wygrała konkurs na koncepcję Strasznego dworu, gdzie przewodniczącą jury była dyrektorka poznańskiego domu moniuszkowskiego. Aż się boję pomyśleć, jakie były inne reżyserskie „masturbacje” nad naszym ojczyźnianym operowym skarbem, skoro zwyciężyła ta, którą właśnie musieliśmy obejrzeć.

 

Niechże przyjmie do wiadomości i uwierzy ten kto za to odpowiada, że do kultywowania dziedzictwa narodowego w sztuce operowej, arcypolskich dzieł ojca naszej opery oraz dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu, nie tędy droga. Klucza do ich interpretacji należy szukać wśród polskich realizatorów, a zwłaszcza reżyserów, scenografów, choreografów i dyrygentów mimo , że Marco Guidarini – włoski dyrygent dobrze wywiązał się ze swego zadania. Ale czy zrealizuje to dzieło u siebie we Włoszech?.

 

Innego zdania w tej sprawie jest Jacek Marczyński z którego opiniami zwykle się zgadzam, ale nie tym razem. Piotr Nędzyński zachwycił się tak, jakby po udziale w tej „masturbacji” spożył na koszt dyrektorki teatru darmową kolację z „młodziutką” – jak pisze – reżyserką. Aleksandra Kujawiak bredzi jak pijany przy płocie, a Anna Czajkowska, Wojciech Giczkowski i Michał Bajer zgodnie pochwalili tych wykonawców, którym to się należało.

 

Jestem za nieustanym dyskutowaniem sposobów realizacji, zwłaszcza polskiej twórczości operowej, ale nie na przykładach tak paranoicznych, bezsensownych i bezmyślnych jak Halka, Paria, a ostatnio Straszny dwór w Poznaniu. A zwłaszcza nazywanie ich nowatorskimi i – pożal się Boże – innowacyjnymi.

                                                                         Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART