opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Rossiniego publicystyka dźwiękowa

Za takową do pewnego stopnia uznać można niektóre z miniatur fortepianowych wchodzących w skład cyklu Grzechy starości (do nich należy słynny wokalny Koci duet), powstających po zakończeniu przez Gioacchino Rossiniego czynnej twórczości na gruncie muzyki scenicznej. W Małym kaprysie w stylu Offenbacha z tomu dziesiątego Różności na fortepian kompozytor jakby na gorąco komentuje popularność i charakter muzyki autora podkasanej Muzy, tworząc rodzaj dźwiękowej recenzji, w której przytacza i parafrazuje motywy z jego utworów, głównie tanecznej natury. Z kolei Mały pociąg przyjemności z tomu szóstego Album dla dzieci rozgarniętych jawi się rodzajem dźwiękowego komiksu, w którym programowy komentarz słowny ilustrują częściowo onomatopeiczne wizje kolejnych etapów podróży koleją (od dzwonu na stacji, poprzez wsiadanie pasażerów, rozruch maszyny parowej i odjazd składu, jego wykolejenie i pośmiertne losy rannych: idących do nieba lub piekła, po   żałobę spadkobierców niezdolnych ukryć swej radości z tego powodu).

 

Mielnikow

 

W takim ujęciu można się dopatrzyć zapowiedzi Piotrusia i wilka op. 67, baśni muzycznej Siergieja Prokofiewa. Zarazem utwór Rossiniego stanowi sui generis humorystyczny reportaż muzyczny, poprzedzający tak pomyślaną, ale zakrojoną na o wiele większą skalę i potraktowaną z powagą Symfonię alpejską op. 64 Richarda Straussa. Natomiast w wizji ruszającej lokomotywy dosłuchać się można, toutes proportions gardées, tej z Pacific 231 Arthura Honeggera. Takie skojarzenia nasunęły mi się w związku z  recitalem Aleksandra Mielnikowa w Filharmonii Narodowej 19 sierpnia w ramach XVII Festiwalu Chopin i jego Europa.W ostatniej kompozycji rosyjski pianista kolejne obrazy muzyczne poprzedzał wypowiadanym po polsku przekładem wspomnianego tekstu Rossiniego.Nic jednak nie pozwalało spodziewać się takiej dawki humoru, skoro całość poprzedziła bardzo poważnie potraktowana, jak przystało na koronną formę, Fuga a-moll op. posthpatrona festiwalu. Drugą część wypełniła natomiast monumentalna transkrypcja fortepianowa Symfonii fantastycznej c-moll op. 14 Hectora Berlioza, dokonana przez tytana tego instrumentu Franza Liszta. W związku z nią można mówić o Brechtowskim efekcie osobliwości (Verfremdungseffekt) w takim ujęciu świetnie znanego dzieła, na dodatek mistrza instrumentacji. Według mnie węgierskiemu wirtuozowi najlepiej udało się odnaleźć fortepianowe ekwiwalenty orkiestrowego brzmienia w trzeciej części, pastoralnej Scenie na wsi, z grającym pastuszkiem na flecie oraz przechodzącą burzą, pod koniec słabnącą w oddali. Być może wrażenie to wynikało z faktu, że Aleksandr Mielnikow swój recital wykonywał na historycznym fortepianie Erarda z 1849 roku z drewnianą ramą, stąd niektórym ogniwom zabrakło potęgi brzmienia (na przykład scherzu Droga na miejsce stracenia), w o wiele większym stopniu do uzyskania na instrumentach współczesnych.

                                                                                      Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART