GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGiuseppe Haydn in Italia
Strona 2 z 2
Niektóre ustępy, zwłaszcza z udziałem Adama i Ewy, jak nr 30 Von deiner Güt', o Herr und Gott, wydawały się wielkimi scenami operowymi. Z kolei te świadczące o uczonym charakterze muzyki, a więc z czterema potężnymi fugami, w tym dwiema podwójnymi, stanowiącymi ukłon w stronę niemieckiej tradycji muzycznej, odznaczały się bardzo czytelnym i wyrazistym poprowadzeniem głosów, ukazującym mistrzostwo kompozytora we władaniu techniką polifoniczną.
Natomiast monumentalne miejscami brzmienie orkiestry posiadało zacięcie na miarę Beethovena. W przypadku śpiewaków najbardziej utkwiły mi w pamięci sceny ansamblowe, na przykład tercet Uriela, Gabriela i Rafaela nr 27 Zu dir, o Herr, blickt alles auf, z harmonijnym współbrzmieniem solistów, oraz duet Adama i Ewy nr 32 Holde Gattin, dir zur Seite, zaśpiewany ze znaczna dozą ekspresji przez włoską sopranistkę Serenę Farnocchię i węgierskiego bas-barytona Marcella Bakonyego.
Z kolei Luis Aguilar, odznaczający się właściwym dla belcanta kantylenowym prowadzeniem frazy najlepiej odnajdywał się w melodycznych recytatywach, podczas gdy w arii Gabriela nr 24 Mit Würd' und Hoheit angetan nie dostawało pożądanej w niej giętkości głosu. W sumie bardzo solidne wykonanie (skupione brzmienie kwintetu smyczkowego we wstępie), lecz zarazem bez większej dozy polotu. Do pewnego stopnia zabrakło więc bożej iskry, o której mowa w innym prometejskim dziele z chórem innego, choć już zapowiadanego przez Haydna kompozytora… Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |