opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

97 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Alaksandr Chumała dyrektorem artystycznym Filharmonii Krakowskiej

Od nowego sezonu artystycznego funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej obejmie Alaksandr Chumała. Jest on absolwentem Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku. W 2009 roku został laureatem I Nagrody konkursu dyrygenckiego im. Jāzepsa Vītolsa w Rydze. Od dziewięciu lat związany jest z polskim życiem muzycznym, będąc kolejno asystentem dyrygenta warszawskiej Filharmonii Narodowej, a następnie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Muzyk ten zaskarbił sobie moją przychylność po poprowadzeniu z krakowskimi filharmonikami IV Symfonii „Epizody z Tansmana” op. posth.Henryka Mikołaja Góreckiego. Po londyńskim prawykonaniu i krajowych prezentacjach miałem wątpliwości co do autorstwa tego utworu, wydającego się jakby skompilowanym z motywów zebranych z twórczości tego kompozytora, a ostatecznie opracowanym przez syna Mikołaja Piotra, który pod względem profesji poszedł w ślady ojca. 

 

Alaksandr Chumała

  

Po wykonaniu pod batutą Alaksandra Chumały kwestie atrybucji przestały mieć znaczenie, ponieważ dzieło zaczęło wieść żywot autonomiczny, odsłaniając niezaprzeczalne wartości – o czym świadczył na koniec gest dyrygenta, który w odpowiedzi na owację publiczności uniósł w jej stronę partyturę na znak, że to w niej tkwi zasługa wywołania takiego aplauzu. Bezsprzeczną wszakże zasługą Chumały było sprawienie, iż określenie gatunkowe symfonii przestało nosić znamiona dowolności jak to często dzisiaj bywa (na przykład w przypadku „Szóstej” i „Ósmej” Krzysztofa Pendereckiego, będących w istocie suitami pieśni), albowiem kapelmistrz nadał przemienności gęstej faktury orkiestrowego tutti otwierającego dzieło i przeciwstawionej mu subtelnej materii motywu z dzwonami orkiestrowymi cechy ekspozycji dwóch tematów klasycznego allegra sonatowego, w koncertujących ustępach skrzypiec i wiolonczeli pozwolił dosłuchać się odpowiednika wolnej części pieśniowej natury, a w nieco pospolitym temacie tanecznym ekwiwalentu scherza, podczas gdy finał okazał się repryzą motywów z poprzednich ogniw, szczególnie pierwszego. W ogóle białoruski artysta dał się poznać jako wytrawny interpretator muzyki współczesnej,o czym świadczy nagranie Concerto Re Maggiore Andrzeja Kwiecińskiego, przewrotnej kompozycji, która, wbrew tytułowi odnoszącemu się do tradycji, stanowi efektowny przejaw rozszerzonej brzmieniowości, odwołującej się do efektów szmerowych, uzyskiwanych na drodze preparacji konwencjonalnego instrumentarium. Dobrze wspominam również interpretacje z zakresu żelaznego repertuaru koncertowego jak VII Symfonii A-dur op. 92, w której położył nacisk na wyeksponowanie pulsu charakterystycznego dla muzyki klasycystycznej. Alaksandr Chumała sprawdził się także jako wrażliwy akompaniator: Johannesowi Moserowi w Koncercie wiolonczelowym e-moll op. 85 Edwarda Elgara oraz Danjulo Ishizace w Symfonii-koncercie wiolonczelowym e-moll op. 125 Siergieja Prokofiewa. Wszystko to daje rękojmię, że jako pierwszy dyrygent orkiestry Filharmonii Krakowskiej doskonalił będzie jej poziom artystyczny (już niebawem dokona nagrania płytowego II Symfonii B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego, patrona instytucji), a posiadane także wykształcenie w zakresie kierowania chórem pozwala spodziewać się równie udanych koncertów oratoryjnych.

                                                                                Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART